Günün Tarihi:24 Eylül 2018

 

 

Pillere 3 kat enerji


Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Tuğrul Çetinkaya’nın yürüttüğü proje ile lityum pillerin kapasiteleri 3 kat daha artacak.

Uygulama grubu

Sakarya Üniversitesi Araştırma Geliştirme Merkezi (SARGEM) bünyesinde faaliyet gösteren Lityum Pil Geliştirme ve Uygulama Grubu (LİPGUM) üyelerinin oluşturduğu ve yürütücülüğünü Yrd. Doç. Dr. Tuğrul Çetinkaya’nın ‘Şarj Edilebilir Metal-Hava Pilleri için Özgün Karbonsuz Katot Malzemeler’  projesi ‘Verimli Enerji Depolama ve Dağıtımı’ çağrısı kapsamında desteklenecek.

İnovasyon işbirliği

Avrupa ülkeleri ve Japonya arasındaki bilim, teknoloji ve inovasyon işbirliğinin desteklenmesi, koordine edilmesi ve geliştirilmesi için uluslararası ortak bir girişim gurubu olan EIG CONCERT Japan tarafından açılan Verimli Enerji Depolama ve Dağıtımı kapsamında, Yrd. Doç. Dr. Tuğrul Çetinkaya’nın projesi destek alan beş proje içinde yer aldı. SAÜ öğretim üyeleri Prof. Dr. Hatem Akbulut, Yrd. Doç. Dr. Mehmet Uysal ve Yrd. Doç. Dr. Mustafa Can’ın görev alacağı proje Nisan 2018 yılında başlayacak.

Şehir içinde

Bilim dünyası tarafından yapılan tahminlere göre 2050 yılında dünyada fosil yakıtların tükeneceğini ve alternatif enerji kaynaklarına ihtiyacın artacağını söyleyen Yrd. Doç. Dr. Çetinkaya, “Avrupa’da 2030 yılından sonra araçların tamamının elektrikli yapılması gündemde. Dizel, benzinli araçlar hiçbir şekilde şehir içinde kullanılmayacak. Bu sebeple enerji depolama giderek artan bir ilgi ile takip edilmekte” dedi.  

Batarya üretimi

Çetinkaya, “Burada öne plana çıkan batarya. Aygıt için bir enerji depolama sistemi oluşturuluyorsa burada batarya ekipmanları ve bu ekipmanların elektronik devre ile cihaza aktarımı söz konusu. Şuan batarya üretimi ağırlıklı olarak Çin, Japonya ve Güney Kore gibi uzak doğu ülkelerinde gerçekleştiriliyor. Ama bu elektronik devrelerle ilgili bir sistem oluşturmada Batı öne çıkıyor” diye konuştu.

Hava pilleri

Ticari pillerin gelişimini tamamlamış olması nedeniyle ve daha yüksek enerji depolayabilen materyallere artık ihtiyaç duyulduğunu söyleyen Yrd. Doç. Dr. Çetinkaya, “Bilim dünyası, lityum hava pilleri gibi yeni nesil pillerin geliştirilmesine yöneldi. Susuz elektrolitlerin kullanıldığı lityum hava pilleri sağladığı enerji yoğunluğu değeri, benzinle elde edilen enerji yoğunluğuna en yakın şarj edilebilir bataryadır ve bilim dünyası tarafından geliştirilmeye, ticari uygulamalara aktarılmaya çalışılmaktadır” dedi.

Sorun şarj sayısı

Yrd. Doç. Dr. Çetinkaya, “Şuan Lityum iyon pilleri ile ortalama olarak bir araba yaklaşık 300 kilometre yol alabiliyor. Fakat lityum hava pilleri kullanıldığı zaman bu miktar 1000 kilometreye çıkabilir. Burada en büyük sorun lityum hava pillerinin şarj sayısı. Lityum iyon pillerde şarj miktarı 500 ile 1000 arasında değişirken, lityum hava pillerinde sadece 50’de kalıyor ve ticarileşmesini imkansız kılıyor” dedi.

  Üç kat aratacak

Çetinkaya, “Yapacağımız bu proje ile lityum hava pillerinin şarj miktarını 500 sayısına yaklaştırmayı hedefliyoruz. Bu rakama ulaştığımız zaman lityum hava pil kullanılan her cihazın ve aracın batarya enerji yoğunluğu üç kat artacak. Örneğin akıllı telefonlarda bir gün giden şarj, üç gün gidecek” şeklinde konuştu.

10 Ocak 2018 , Çarşamba Bu haber toplam 331 defa okundu.
YASAL UYARI:Haber portalımız 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'na uygun olarak yayınlanmaktadır Yayınlanan fotoğrafların yeniden yayımı ve herhangi bir ortamda basılması, önceden yazılı izin gerektirir. Portalımızda yayınlanan haberler ise, kaynak gösterilmek ve portalımızın ilgili sayfasına link verilmek koşuluyla yeniden yayınlanabilir.

Bu Haberi Okuyanlar Bunları da Okudu

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

altın