Günün Tarihi:16 Kasım 2018

 

 

Çin ve e-ticaret...10 Eylül 2018 , Pazartesi


Murat Kaba

Uluslararası ticaret her geçen gün gelişiyor...

 

Özellikle ihracatta hergün yeni arayışlar içerisindeyiz. Ülke çeşitliliğini arttırmak için çaba sarfediliyor. 

 

Özellikle Çin gibi nüfusu fazla olan ve alımgücü artan ülkelere yönelmek isteniyor üretici firmalar tarafından.

 

Bugün özellikle hem gelişen dijital dünyadan hem   de Çin gibi hem satınalma gücü yükselen nüfusun potansiyelinden biraz rakamlarla bahsetmek istiyorum.

 

Artık, teknolojinin de yardımları ile direk üreticiden perakendeye doğru giden bir mal ve tüketim akışı var. 

 

Takip edenleriniz bilirler; 2016 yılının ilk yarısında Çin ülkenin dış borcunun çok artması nedeniyle bazı riskli ve tehlikeli finansal yaklaşımlarını durdurmuştu. Bu da tabii daha yavaş ekonomik büyüme anlamına gelmişti.

Ama 12 trilyon dolarlık bir ekonominin yüzde 6.7 büyümesi, ekonomik bir kriz olarak da adledilmemeli...

Bugün bütün dünyanın ABD ile bir ticaret savaşı söylemleri yaptığı bir dönemde Çin’in finansal risk azaltmasının 2 yıl önce görülmüş olması şu an için normal sayılan öncü bir temel yaklaşım olarak karşımıza çıkıyor... 

Gelelim bazı veri ve istatistiklere...

Bugün itibarıyla 7.6 milyara ulaşmış dünya nüfusunun yaklaşık yarısı internet kullanıcısı haline geldi. 2000 yılından bu yana, dünya nüfusu yılda ortalama %1.1 artış gösterirken, internet nüfusu dediğimiz toplam internet kullanıcı sayısı, her yıl yaklaşık %13.2 artıyor.

Dünya genelindeki ülkeler içerisinde internet kullanıcı sayısı açısından Türkiye’nin konumuna bakıldığında, Türkiye dünyanın en çok internet kullanıcısına sahip 17. ülkesi durumundadır. Türkiye’de internet kullanıcı sayısı bugün itibarıyla 55 milyona yaklaştı. Mobil internet kullanıcısı sayısı ise 59 milyona ulaşmıştır.
 

İnsanlığın gelişiminde yazı devrimi nasıl başka devrimlere öncülük ettiyse; çok hızlı bir şekilde bilgisayar devrimi de yeni devrimlerin önünü açtı, basamağı oldu. Artık her şey yeni ve hızlı olarak karşımıza çıkıyor.

Günlük yaşamımızın her alanında bilgi teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin birer örneğini tecrübe ediyoruz.

İnternetin hayatımıza girmesiyle dönüştürdüğü temel alanlardan biri de ticaret oldu. Özellikle son 5 yılda e-ticaret hacmi günden güne artıyor.

Dünya perakende e-ticareti, 2017 yılında 2.3 trilyon dolarlık bir hacme ulaştı. 2020 yılında bu hacmin 4 trilyon dolara yaklaşması bekleniyor. 2012 yılında %10 olan mobilin e-ticaretteki payı, sadece 5 yıl içerisinde %48 seviyesine geldi. 

2012 yılında toplam e-ticaret hacminin %62'sini gelişmiş ülkeler oluştururken, bugün neredeyse %60'ını gelişmekte olan ülkeler yapıyor. Bu durumun bu kadar hızlı değişmesindeki en büyük pay sahibi ülke şüphesiz ki Çin'dir. 

Çin'de 2012 yılında %4 olan e-ticaretin toplam perakende içerisindeki payı, sadece 5 yılda 17 puan büyüyerek yaklaşık %20 seviyesine yükseldi. Bu yıllar arasında e-ticaret hacmini her yıl %54 artırmayı başaran Çin, 2017 itibarıyla dünya e-ticaret hacminin %47’sini oluşturmuştur. Başka bir ifadeyle, 2017 yılında Çin’de 1.1 trilyon dolar değerinde e-ticaret gerçekleşmiştir.

2020 yılında ise Çin'in dünya e-ticaret hacminin %60'ını ulaşması bekleniyor. Çin’de e-ticaretin bu kadar hızlı büyümesinde, Çinlilerin akıllı telefonlara çok kolay adapte olması ve özellikle karekod (QR) ile ödeme sistemleri belirleyici olmuştur.

Çin'de 2017 yılı sonu itibarıyla 772 milyon internet kullanıcısı bulunmakta ve bunların %97.5'i mobil internet kullanıcısıdır.

2017 yılı sonu itibarıyla mobil ödeme aracı kullanan kişi sayısı 531 milyona ulaşmış, böylece, Çin nüfusunun yaklaşık %40’ı mobil ödeme aracı kullanır hale gelmiştir. 

Mobil ödeme kullanıcı sayısı 2017 yılında 57.8 milyon, başka bir ifadeyle %12,3 oranında artmış, Karekod (QR) ile ödeme sistemleri ise mobil ödeme araçları alanında yeni bir devrimin öncüsü olmuştur.

Bu duruma Türkiye açısından bakarsak 2017 itibarıyla Türkiye e-ticaret pazarı hacmi 35 milyar TL seviyesini aştı. Bu büyüklük tüm sektörleri kapsamakla birlikte perakende e-ticaret kısmı, 2013 yılından itibaren yılda ortalama %34 büyüyerek 7.3 milyar TL'den 2017 yılında 21 milyar TL’lik seviyeye geldi.

Tüm bu veri ve istatistikler göz önünde bulundurulduğunda Türkiye ile Çin arasındaki ticareti geliştirme bakımından e-ticaret bize yeni bir fırsat ve potansiyel sunmaktadır. 

Örneğin 2017'de 450 milyar dolar seviyesine ulaştığı tahmin edilen sınır ötesi e-ticaret rakamının her yıl ortalama %27 büyüyerek 2020 yılında 1 trilyon dolar sınırına yaklaşması bekleniyor. Bu pazarın hem en büyük üretici hem de tüketici konumunda olan Çin’e ihracatımızda firmalarımızın e-ticareti da artık öncelikli tercihleri arasına alması büyük önem taşımaktadır.

Çin ile e-ticareti ve QR ile ödeme sistemlerini başta turizm olmak üzere tüm hizmet sektörümüzün kullanmaya başlaması önceliklerimiz arasında olmalıdır. Her Çin’li hemen hemen kredi kartını terk etmiş durumdadır. Cep telefonlarına yüklenilen QR kodları ile ödeme yapmaktadırlar.

Ülkemizi ziyaret eden turistlerin ortalama harcama miktarı Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 629 dolardır. Ortalama bir Çinli turist ise bu rakamın yaklaşık 4 kat fazlasını harcıyor. 

2017 yılında dünya çapında yapılan kişisel lüks tüketim harcamalarında Çinlilerin payının %32’ye ulaştığı verisini de sizlerle özellikle paylaşmak istiyorum...

Evet, bazı gerçekler veri ve istatisklerle daha net anlaşılır. 

Çin’e veya Çinlilere mal satmak illa “malı burdan konteynere koy ordan alsınlar” anlayışından çok daha potansiyelli haller almaktadır. 

Bu durumları göz önünde bulundurabilen her iş insanı, vatandaş ve devlet yetkilisi Çin’e sunulabilecek iş potansiyeli ve mal satışını daha yukarı seviyelere çıkarabilecektir...

İyi haftalar...

 

 

Bu yazı toplam 151 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

altın