Günün Tarihi:24 Kasım 2017

 

 

Çocuklarınızı Obeziteden Koruyun!12 Kasım 2017 , Pazar


Ece Şenol

Her anne-babanın hayatta en çok değer verdiği varlıkları şüphesiz çocuklarıdır.Onları her zaman sağlıklı ve mutlu görmek isterler.Peki ebeveynler doğumla beraber gelişen beslenme alışkanlıklarını çocuklarına doğru kazandırabiliyor mu? Ya da sağlığımızı en çok etkileyen beslenme konusunda çocuklara iyi birer örnek olabiliyor mu? Çoğu ebeveyn çocuğu hafif kilolu olduğunda mutlu oluyor, ileride bu kiloların hastalıklar açısından risk yarattığını fark edemiyor. Oysaki şişman çocuklar; metabolik sendrom, insülin direnci, tip 2 diyabet, hipertansiyon, hiperlipidemi, ortopedik sorunlar, serebrovasküler hastalıklar, uyku apnesi riski altında..

Ülkemizde her beş çocuktan biri kilolu ve obez çocuk sayısı her geçen gün artıyor. Çocuklarda kilo alımında ilk önemli riskli dönem birinci yaş, ikinci risk dönemi 5-6 yaş, üçüncü risk dönemi ise ergenlik dönemidir.

Çocuklar büyüme ve gelişme çağında olduklarından beslenme programlarının sınırlı olmaması, gereksinmelerini karşılayacak enerji, protein, yağ, karbonhidrat, vitaminler ve mineraller içermesi ve yaşlarına uygun fiziksel aktivitelerin desteklenmesi gerekmektedir. Peki çocuklara doğru beslenme alışkanlığı nasıl öğretilir?

*Öncelikle beslenme, sadece karın doyurmak ya da açlık duygusunu bastırmak değildir. Aile bireylerinin sofraya birlikte oturması,  ebeveynlerin televizyon karşısında veya çocuğa telefon verilerek yemek yeme şekli çocuğu olumsuz etkiler ve obeziteye zemin hazırlar.Çocukların günde 2-3 saatten fazla televizyon,bilgisayar ile zaman geçirmesi fiziksel aktiviteyi azaltır, besin alımında artışa neden olur.

* Çocuk bir başarı kazandığında şeker, çikolata, fast-food gibi gereksiz besinlerle ödüllendirilmemelidir. Özellikle okulda doğumgünü veya diğer kutlamalarda taze sebze, meyve, süt gibi besinlerin tercih edilmesi sağlanmalıdır.

* Evde tek konu 'yemek' olmamalıdır. Çocuğun yediği miktar diğer çocuklarla asla kıyaslanmamalı, az yiyor endişesi ile baskı yapılmamalıdır. Ailenin dengeli beslenme düzeni varsa çocuk buna alışmalı ve ona özel yemekler hazırlanmamalıdır.

*Çocuklara yemeği kendi başına yemesi öğretilmelidir. Bir oturuşta tüm yemeği bitirmesi için zorlanmamalıdır.

* Ara öğünlerde meyve,yoğurt,süt,peynir bulunmalıdır. Mutfakta atıştırmalık yüksek kalorili yiyecekler yerine sağlıklı sebze ve meyvelerin bulundurulması gerekir.

*Sofra hazırlarken, yemekleri pişirirken, diğer ev işlerinde çocuklardan yardım istenmelidir. Bağımsızlıklarını kazanma konusunda çocuklara yemek yapımında daha çok sorumluluk verilmelidir.

* Günde en az 1 saatlik fiziksel aktivite önerilmelidir. Basketbol, koşu, yüzme gibi eğlenceli aktivitelere yönlendirilmelidir.

*Çocuk her ağladığında yemek verilmemelidir.Yiyecekler ödül veya ceza olarak kullanılmamalı, acıkıldığında yemek yemenin doğal bir olay olduğu anlatılmalı aynı şekilde tokluğun fark edilmesi öğretilmelidir.

* Okul çağı çocukları 3 ana 3 ara öğün şeklinde beslenmelidir. Günde 2 su bardağı süt ve süt ürünleri tüketilmelidir. Günde toplam 5 porsiyon taze sebze-meyve tüketilmelidir. Tuz tüketimi azaltılmalı, iyotlu tuz kullanılmalıdır.Çocuklarda böbreklerin sağlığı için bol sıvı alınmalıdır.

Bu yazı toplam 136 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama



 


 

 

 

altın

PUAN DURUMU

SAKARYADA HALI YIKAMA SAKARYA HABERLERİ