Günün Tarihi:18 Nisan 2019

Eski İstasyon ve eski Gar Meydanı17 Mart 2019 , Pazar


Cevdet Güngör

Görülen o ki Adapazarı Treni yeniden şehir merkezine kadar geliyor.  Bu  vesile ile Adapazarı eski tren istasyonunu bir kez  daha sizlere anlatmak istedim.

***

   Eskiden Adapazarı Tren İstasyonu, demir yolunun bittiği yerin sonunda değil, İstanbul istikametinden gelindiğinde tren yolunun sağ tarafında Doğumevi’nin çapraz karşısında nostaljik bir istasyondu.

   Adapazarı Tren İstasyonu’nun o nostaljik görüntüsüne hala özlem duyarım.

   İstasyonun hemen yanındaki İstasyon Çay Bahçesi ise, yıllarca İstanbul’dan tren ile gelecek yakınlarımızı beklerken çay içtiğimiz, vakit geçirdiğimiz çok güzel bir yerdi. Ulu çınar ağaçları, çakıl taşlarından zeminin ortasındaki içinde süs balıkları havuzu ile İstasyon Çay Bahçesi güzel bir dinlenme mekanıydı. Özellikle yaz günlerinde, İstasyon Çay Bahçesi gündüzleri de ulu çınarların gölgesinde serin bir dinlenme yeri özelliği taşırdı.

   Eski istasyonun bir diğer özelliği de, hemen çıkışında Doğumevi tarafındaki payton durağıydı. İstanbul trenlerinden inenler, gidecekleri yer uzaksa sıra sıra dizilmiş paytonlara binerek gidecekleri yere giderdi.

   O yıllarda şehir içi ulaşımında şimdiki gibi dolmuşlar yok. Belediye otobüsleri yok. Hatta taksi durakları yok. Adapazarı’ndaki tek taksi durağı eski Yapı Kredi Bankası aralığındaydı. (Orhan Camii’nin yanı şu anda park olarak düzenlenmiş durumda) Yanlış hatırlamıyorsam bu durakta sadece 3 taksi beklerdi. Yeri gelmişken, aynı sokaktaki seyyar fotoğrafçılar da çocukluğumda çok ilgimi çekerdi. Sırf seyyar fotoğrafçıların nasıl fotoğraf çektiğini izlemek için Yapı Kredi Bankası aralığına geldiğimiz olurdu. Seyyar fotoğrafçıların, makinenin kapağını bir süre havada dolaştırıp, tekrar yerine koyarak fotoğraf çekmeleri bana sanki bir sihir yapıyorlar hissini verirdi.

            Çocukluğumuzda okul için gerekli olan fotoğrafları burada çektirirken bayağı heyecanlanırdık.

***

   Adapazarı’nın eski istasyonunun bir diğer özelliği de, hemen yanındaki her akşam iddialı futbol maçlarını yapıldığı alandı.

  İstasyonun ünlü  sahasında o dönemlerin Adapazarı’nın en ünlü futbolcuları kendi aralarında iddialı maçlar yaparlar ve şehrin her yanından çok kişi sırf bu maçları izlemek için akşam üstleri istasyona gelirlerdi.

   Eski istasyondan aklımda kalan bir diğer ayrıntı ise, hemen karşısındaki alandaki Yazlık Feza Sineması’ydı. Feza Sineması’nda genellikle zamanın ünlü avantür Türk Filmleri oynardı.

***

Eski istasyonumuz nasıldı?

   Adapazarı’nın nostaljik tren istasyonu yıkılıp, yerine yeni Gar binası yapılana kadar, tren rayları istasyonun önünden geçip giderek Atatürk Bulvarı’na kadar dayanırdı.

  Çünkü o zamanlar tren yolunu kesen Gar Binası yoktu.

   Gar Meydanı’nın olduğu yerde  gerek yolcu ve gerek yük trenlerinin beklediği ve manevra yaptığı tren  rayları vardı. Tren yolları, istasyon binasının önünden ve Gar Meydanı’nın olduğu alandan bulvara kadar uzar giderdi.

  Yani ortada meydan filan yoktu.   Gar Meydanı tren yolu ağlarının olduğu bir alandı.

   Gar Meydanı’nın daha yakın zamana doğru bir diğer özelliği de, İstasyon Caddesi tarafına Fitaş Sineması’nın yazlığının yapılmasıydı. TCDD’den kiralanan yere yapılan Fitaş Sineması yazlığında, kaliteli ailelerin büyük ilgi gösterdiği yabancı filmler oynardı.

   Zaman içinde Adapazarı’ndaki çok sayıdaki yazlık sinema ile birlikte Fitaş Sineması yazlığı da tarih oldu.

   Tıpkı nostaljik eski Adapazarı Tren İstasyonumuz gibi…

 

***

Adapazarı – İstanbul arasında çalışan trenler, Arifiye-Pendik arasında çalışmaya başlayınca Adapazarı-İstanbul arasında trenle seyahat etmenin sihri bozuldu.

Bu nedenle Adapazarı –Haydarpaşa treninin önce Arifiye’ye   sonra da Mithatpaşa İstasyonuna  kaydırılması,  daha önce de sizler ile paylaşmıştım beni pek  etkilemedi.

Çünkü bizim kuşak için önemli olan Adapazarı Treni ile Haydarpaşa’ya kadar gitmekti.

Ada Treni  (Geçtiğimiz salı günü de sizler ile paylaştığım gibi) yeniden şehir merkezine gelecek.

Ama son durak yine Pendik...

Olmadı.

Adapazarı Treninin en büyük özelliği Haydarpaşa’ya kadar gitmesindedir.

Bir ara Söğütlü Çeşmeye kadar gidecek dendi. “Söğütlü Çeşme Haydarpaşa’dan önceki durak” dedik kabulleniriz diye düşündük.

Baktım bizim tren yine Pendik’te kalıyor.

Bundan sonra önemli olan Ada Treninin en azından Söğütlü Çeşmeye kadar gitmesidirHaydarpaşa İstasyonu  yeniden devreye girince de   ver elini Haydarpaşa’ya.

Olur mu?

Hiçte zor bir şey değil.

Bir kez daha vurgulamak istiyorum. Adapazarı Treni zaten yıllarca Haydarpaşa’dan   kalkıp şehir merkezine kadar geliyordu

            Trenin merkeze gelmesi ile iş bitmiyor. Mutlaka eskiden olduğu gibi Haydarpaşa’ya kadar gitmelidir.

            Bunun için öyle yatırıma, masrafa filan gerek yok. Sadece TCDD olur verecek. İş bitecek.

            Bunun  için Adapazarı merkezinden sonra trenin Haydarpaşa’ya   kadar gitmesi; “Hiçte zor bir iş değil” diyorum.

 

Bu yazı toplam 124 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama