Günün Tarihi:23 Mayıs 2018

 

 

Neden ithalat?11 Mart 2018 , Pazar


Murat Kaba

Sık sık bahsediyorum. İhracat artışı en önemli önceliklerimizden biridir diye...


 

İhracatımızı arttırmaktan artması gerektiğinden hükümetin bu konuda da duyarlı olduğundan teşvikleri olduğunu bildiriyoruz, örnekler veriyoruz, dile getiriyoruz.


 

Fakat ihracat artarken ithalatın da arttığına dikkat ediyormusunuz? Hatta daha hızlı arttığını fark ediyormusunuz?


 

İhracat artışını sağlayacak politikalar yanında ithalattaki artışın nedenlerini iyi değerlendirerek, ithalatı sınırlayıcı tedbirlere de yönelmek zorundayız.

Ekonomide en önemli etkenlerin başında ithalat geliyor; İthalatın ihracattan daha hızlı artması sonucu dış ticaret açığı büyüyor, cari açık büyüyor döviz etkileniyor dolayısıyla ekonomi temelden sarsılabiliyor.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın açıklamasına göre, bu sene şubat’tan geriye 12 aylık dış ticaret açığı 83.5 milyar dolar... Geçmiş senelere göre artış yüksek:

2015 yılında dış ticaret açığı 63 milyar dolar, 2016’da 56 milyar, 2017’de de 77 milyar dolar oldu... Cari açık ise 2015’te 32 milyar dolar, 2016’da 33 milyar dolar, 2017’de de 47 milyar dolar olarak gerçekleşti...

Geçen yılın ilk 2 ayında ihracat geliri, ithalat faturasının yüzde 74 ’ünü karşılayabiliyorken bu yılın ilk 2 ayında ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 63.’e gerilemiş...

İthalatta büyük harcama enerji ithalatına yapılıyor. Daha sonra, makine ve teçhizat, demir çelik, kara taşıt araçları ve parçaları ve plastik, kimyasal ürünler geliyor.

İthal mallarının nihai kullanım alanları iyi değerlendirilmediğinde ithalattaki artış, yatırım ve sanayi üretim artışına bağlanıyor.

Son günlerde önde gelen ithalat harcamaları büyük ölçüde inşaat ve az ölçüde de olsa tüketim faaliyetlerinin ithalat gereklerinden kaynaklanıyor.

Yakın zamana kadar enerji ithalatı nedeniyle Rusya’dan yapılan ithalat ön sıradaydı. Sıralamada hep onu görürdük. Ama uzun süredir Çin, Rusya’nın önüne geçti. 

Çin’den sadece ucuz tüketim malı ithal etmiyoruz, çok sayıda üretici firma, tekstilden makineye birçok ürünü, Türkiye’de üretmekten vazgeçerek Çin’de üretime başladı. Yerli üretimde de maliyet nedeniyle Çin girdilerinin payı artıyor.

Çok fazla makina ithalatımız var. İthal makine ve teçhizatın büyük bölümü, büyük kamu inşaatları ve konut inşaatları ile yol, demiryolu, köprü, tünel projelerinde kullanılıyor. Karayolu taşıt araçları talebi de her geçen gün artıyor...

İthalat talebini iyi incelemek zorundayız. İthalatı artıran yatırım mı, üretim mi, inşaat faaliyetleri mi? Yoksa tarımda, sanayide ithal girdiye bağımlılık mı?

Üretim yapımızı değiştirmek zorundayız. Tarım ve sanayi üretiminde ithal girdi bağımlığını azaltmak şart... 

Tabii ki; en önemlisi ihracatta ürün çeşitliğini artırmamız gerekiyor. Yeni sanayileşen ülkelerin devlet desteği ile dünya piyasalarında sattıkları mallarla rekabet ederek ihracatı artıramayız.

Unutmayalım ki; satacak malımız olursa ihracat artar...

İyi pazarlar...

 

 

Bu yazı toplam 329 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

altın

PUAN DURUMU

SAKARYADA HALI YIKAMA SAKARYA HABERLERİ