Günün Tarihi:18 Nisan 2019

Toplumsal suskunluk sarmalı26 Şubat 2019 , Salı


Seyfi Yücel

İletişim ve halkla ilişkiler bilimiyle ilgilenenler toplumun davranışlarını incelemek için çeşitli kitle iletişim modellerini kullanırlar. Kitle iletişimi modellerinin önemlilerinden birisi de suskunluk sarmalı modelidir.

***

Suskunluk/Sessizlik Sarmalı Kuramı, Alman siyaset bilimci ElisabethNoelle-Neuman tarafından 1974 yılında geliştirilmiştir. Kuram, genel olarak farklı konular üzerine tolumun bir kısmının herhangi bir kaygı gütmeden fikirlerini beyan edebilmesine karşın diğer kısmının neden sessiz kaldığı sorusu üzerine kurulmuştur. 

***

İnsanların kendi fikirleri toplumdaki egemen fikirlerden farklı olduğu durumlarda; insanlar, dışlanma korkusuyla baş başa kaldıkları ve fikirlerini beyan etmekten çekindikleri ön kabulüne dayanmaktadır. Kitle iletişim araçları tolumun egemen görüşlerini yansıtmaktadır. Dolaysıyla medya tarafından yansıtılan egemen görüşlerin aksine söylemek için bireyler kendilerinde yeterli gücü ve olanağı bulamamaktadırlar. Bu noktada pek çok izleyici kitle iletişim araçlarından söylenene karşı olsa da kendi düşüncelerini ifade etmekten kaçınmaktadırlar.

***

Neuman’a göre bireylerin topluma ve çevresine bakış açısından medyanın güçlü bir etkisi vardır. Eğer kişinin kendi düşüncesi medyanın söylemlerinden farklı ise o zaman kişi görüşlerini dile getirmeye daha az meyilli olmaktadır. Bununla birlikte medya tarafından pompalanan ve toplumun hâkim görüşü olarak sunulan söylemlere karşı sessiz kalındığı diğer bir ifadeyle suskunluk sarmalı içerisine girildiği için medyanın egemen görüşlerinin tolumun geneli tarafından kabul edildiği düşünülmektedir. Daha genel bir ifadeyle suskunluk sarmalı kuramına göre toplum ve toplumun yapı taşları olan kurumlar arasında üretilen egemen fikirlerin dışında kalanlar toplumdan dışlanma korkusuyla sessizleşmektedirler. Öte yandan suskunluk sarmalındaki bireyin düşüncesi, toplumda egemen fikir olarak yaygınlaşmaya başladığı zaman, kişi artık sessiz kalmak ve düşüncesini yüksek sesle ve açıkça ifade etmeye başlar. Kurama göre kamuoyunun dışladığı, medyanın yer yermediği görüşlerin gündeme gelmesi düşük bir olasılıktır.

***

Suskunluk Sarmalı kuramı özetle aşağıdaki varsayımlara dayanmaktadır:

 

1.Bir konu hakkında çoğunluk ve azınlık gücün egemen medya tarafından yansıtıldığı biçimde görülmektedir.

***

2.Bir konu hakkında taraf olanlar, kitle iletişim araçları tarafından görüşleri desteklendiğinde konuşmaya eğilimli olurlar.

***

3. Egemen düşüncenin dışında kalanlar medyanın tutumu ve dışlanma korkusu ile suskunlaşır.

***

4. Egemen düşüncenin dışında kalan, medya tarafından desteklendiklerinde görece daha fazla konuşma arzusu duyar ve kendi görüşlerini ifade etmek için kitle iletişim araçlarının kurguladığı görüşlerden yararlanır.

***

Suskunluk Sarmalı Kuramını yaşadığınız aile çevresinde, çay ocağında, kahvede, işyerinizde, sosyal çevrenizde test edin, gözlemleyin; sosyal hayatımızın nasıl yansıttığını göreceksiniz. 

 

Bu yazı toplam 198 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama