Günün Tarihi:22 Eylül 2019

YARGI REFORMU9 Haziran 2019 , Pazar


Orhan Sinan Dural

           Geçtiğimiz hafta Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan “Yargı Reformu Strateji Belgesi” adlı bildiriyi kamuoyuna duyurdu. Adalet Bakanlığı’nın hazırladığı ve bizzat Cumhurbaşkanı’mızın açıkladığı Yargı Reformu Strateji Belgesi, yargı alanındaki sorunların hükümet tarafından ciddiye alındığını bizlere göstermiş bulunmaktadır. Bu hafta siz değerli okuyucularıma bu bildirinin içeriğinde neler bulunduğunu ve ne gibi değişikliklerin hükümetin gündeminde olduğunu yazmış bulunmaktayım.

***

            Gerçekten de Türkiye’nin yargı alanında pek çok sorunu bulunmaktadır. Bu sorunların en önemlilerinden bir tanesi de “İfade Hürriyeti” konusudur. Strateji belgesinde açıklandığına göre ifade hürriyeti ile ilgili davalarda istinaf incelemesi ile yetinilmeyecek ve dosyanın temyiz edilmesine imkan verilerek kanun yolu güvencesi arttırılacaktır. İfade hürriyetinin bir diğer uzantısı olarak internet sitelerine tümden erişim engeli uygulamasına son verilerek uluslararası standartlara uygun sadece uygunsuz içeriğin görülmesine engel olacak düzenlemeler öngörülmektedir.

***

            Yargı Reformu Strateji Belgesi, yargı bağımsızlığı, tarafsızlığı ve şeffaflığının geliştirilmesiamacı doğrultusunda da önemli düzenlemelere yer veriyor. Hükümet ilk defa hakim ve savcılara “Coğrafi Teminat” getirmeyi vaad ediyor. Yani hakim ve savcının çalıştığı yerden başka bir yere tayin ettirilmesi o hakim ve savcının kural olarak isteği ile olacak. Ayrıca bu bildiri ile hakimlerin hukuk yahut ceza hakimliği alanında uzmanlaşması esasına geçileceği öngörülüyor. Bu gerçekten  de güzel bir düzenleme çünkü uygulamada 15 yıl ceza hakimliği yaptıktan sonra iş mahkemesinin başına getirilen hakimler bulunmakta. İş hukuku gibi teknik bir konuda hakimlik yapmak alanında bilgi ve tecrübe istemektedir. Bir ceza hakimi uzun yıllar ceza hukuku alanında kendini geliştirmekte hukuk uyuşmazlıklarından soyutlanmaktadır. Bu hakimin bırakın iş hukuku gibi teknik alanları, basit alacak davalarını bile çözmesini beklemek hakimin verimini düşürmektedir.

***

            Avukatlık ve hukuk eğitimi ile ilgili de bildiride çeşitli düzenlemeler bulunmakta. Yargı Reformu Strateji Belgesi hukuk eğitimini 5 yıla çıkarmayı ve fakülteden çıktıktan sonra hukuk mesleklerine giriş sınavı öngörmektedir. Yani bu bildiri yasalaşırsa bundan sonra avukat, hakim, savcı, noter gibi hukuk mesleklerinden birini yapmak için bu sınavdan başarılı olmak gerekecektir. Bir sınavın gerekliliği konusunda çoğu meslektaşımla aynı düşünmüyorum. Çoğu hukukçu bir hukuk sınavı olması gerektiğini düşünmekte ve bu sınav sayesinde aşırı fazlalaşan hukukçu sayısının önüne geçileceğinden emin görünmektedirler. Kanımca sınav yapmak bu aşırı fazlalaşan hukukçu sorununu çözmeyecektir yalnızca meslek hayatına atılmayı geciktirerek meslekteki enflasyonun hızını düşürecektir. Problemin memleketimizde çok fazla hukukçu olması olduğu düşünülürse çözümü de açıktır. Gereksiz yere açılmış kalitesiz eğitim veren hatta yeterli hocası bile bulunmayan hukuk fakültelerinin kapatılması gerekmektedir. Bunu yapmak içinde herbir anabilim dalı için en az bir profesörü olmayan fakülteler kapatılabilir. Çünkü şu an bırakın her anabilim dalını tüm fakültede profesörü olmayan okullar mevcuttur.

***

            Yargıda reforma Türkiye’nin ciddi bir ihtiyacı bulunmaktadır. Hükümetin bu konuyu gündemine alması fevkalade bir gelişmedir. Fakat sadece bir bildiriyle yetinilmemeli bu bildiri Meclis’te yasalaştırılmalıdır. Yargı reformu Strateji Belgesin’deki çoğu tespit kanımca yerindedir hatta acil çözümü bekleyen derin yaralardır. Bir an önce bu yaralar sarılmalıdır.

 

Bu yazı toplam 204 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU