Ketojenik diyet nedir?20 Şubat 2020, Perşembe

Enerji

Standart bir beslenmede vücudumuzun karbonhidratları glikoza çevirdiğini ve beynimizde dahil olmak üzere tüm vücudumuzun glikozu enerji kaynağı olarak kullandığını belirten diyetisyen Tuğba Demircan Kılıç, “Beslenmemizde karbonhidratları uygun miktarda sınırladığımızda, vücudumuz enerji gereksinimini karşılamak üzere vücut yağlarımızı devreye sokar. Bunları, yağ asitleri ve ketonlara ayrıştırarak enerji kaynağı elde eder. Yani artık vücudun yeni yakıt kaynağı ketonlardır. İşte vücutta oluşturulan bu yeni duruma ‘ketozis’ adı verilmektedir. Bu durumun sağlanabilmesi için diyette yüksek miktarda yağ, kişiye göre hesaplanmış uygun- yeterli miktarda protein ve çok düşük miktarda karbonhidrat tüketimi esastır. Günlük alınan enerjinin  %55-60 kadarı yağlardan, % 30-35 kadarı proteinlerden, %5-15 kadarı da karbonhidratlardan karşılanır.”

Uygulama

Kılıç, “Günlük karbonhidrat alımının 50 gramın altında olması, diyetin ilk başlangıcında ketozise girme sürecinin başlayabilmesi için ise 20 gramın altında olması uygundur. Sonuçta genel hatlarıyla ketojenik diyet, her türlü ekmek ve unlu mamulden, rafine şekerden, bal, pekmez gibi besinlerden uzak durmayı gerektirir. Sağlıklı yağlar, etler, balıklar, peynirler ve bol miktarda lifli sebzeler beslenmenin temelini oluşturur. Yağ oranı düşürülmüş süt ürünleri, salam gibi şarküteri ürünleri,  nişastalı sebzeler önerilmez. Karbonhidrat içeriği düşük olan yağlı tohumlar kontrollü olarak tüketilebilir. Yeterli sıvı alımı önemlidir” dedi.

Geç acıkma

Diyetisyen Kılıç, ketojenik diyetlerde oluşturulan karbonhidrat kısıtlamasının kan şekerinin ani yükselmemesine ve insülinin kontrollü salınımına yol açtığını, böylece daha geç acıkma sağlandığını söyledi. Ketojenik diyetin aynı zamanda yüksek yağ ve yeterli protein içermesi ve bu besin ögelerinin daha geç sindirilip emilmesinin de doygunluk ve tatmin hissini yükselttiğini, lezzet açısından da tatmin edici olduğunu belirtti.

Planlama

Tuğba Demircan Kılıç, “Her türlü diyet planında olduğu gibi ketojenik diyetlerde de mutlaka diyetisyen desteği almalısınız. Çünkü ketojenik diyet listeleri de;  kişisel farklılıklar, gereksinimler, biyokimyasal parametreler, sağlık sorunları ve riskleri, ölçümler, yaşam şekli, sosyo-ekonomik durum, fiziksel aktivite durumu hesap edilerek planlanır” dedi.

Örnek diyet listesi

Kahvaltı: 2 yumurta ve 1 tatlı kaşığı tereyağ ile bol maydanoz yeşillikli omlet,  kaşık zeytinyağlı mevsim yeşilliği ve salatalık

Öğle yemeği : ½  avokado ve 2 dilim (50-60 gram ) yağlı beyaz peynir ve limon ile hazırlanmış yeşillik salatası

Ara öğün: 4 tam ceviz

Akşam yemeği: 250 gram yağlı dana bonfile ızgara edilmiş. Buharda pişmiş brokoli üstünde 1 kaşık zeytin yağı, limon ve 1 bardak yoğurt (200 ml)

Makro Hesaplama: 16,8 G CHO, 85,8 G PROTEİN, 89,3 G YAĞ-                                             1213 KCAL  (% 5,5 CHO, %28,2 PROTEİN , % 66,1 YAĞ )

 

Bu haber toplam 584 defa okundu.