Uzaktan eğitim döneminde hani öğrenciler başarılı olacak? yazısını arkadaşına e-posta gönder

Adınız :
Kimden : Kime :
Mesajınız :

Uzaktan eğitim döneminde hani öğrenciler başarılı olacak?8 Aralık 2020, Salı

Uzaktan eğitim döneminde hani öğrenciler başarılı olacak?

Salgın başlayalı nerdeyse bir yıl oldu. Sosyal hayatımıza önemli değişiklikler yaşandı. Başta ekonomi olmak üzere her alanı olumsuz yönde etkiledi. En çok etkilenenlerden birisi de eğitim-öğretim sektörü oldu. Mart ayından itibaren okullar kapatıldı, yüz-yüze eğitime ara verilerek alternatif eğitim yöntemlerinden yararlanılmaya çalışıldı. Milli eğitim bakanlığını EBA içeriği geliştirildi. TRT, milli eğitim bakanlığı işbirliği ile ilkokul, ortaokul, lise EBA kanalları açıldı, öğretmenlerimizin hazırladığı video içerikleri yayımlanmaya başladı. Zaman zaman izliyorum bir eğitimci olarak içerikleri de çok beğendiğimi söylemek istiyorum. Öğretmenlerin görsel içeriklerle hazırladıkları dersleri izlerken, “şimdi öğrenci olmak vardı” diyesim geliyor.

***

EBA içerikleri yanında Zoom, Google Meet gibi uygulamalarla öğretmenlerimiz belirlenen programlarla öğrencilerine ulaşmaya çalışıyor. Çevremden ve basından izlediğim kadarıyla bu alanın çok başarılı olmadığını görüyorum. Bazı bilgelerdeki teknik yetersizlikler; öğrencilerin bilgisayar eksikleri, internet altyapısındaki yetersizlikler, öğrencilerin ilgisizliği bu yöntemle eğitim-öğretimi çok başarılı devam ettiğini söyleyemeyiz.

***

Aşı çalışmalarının sona gelindiği şu günlerde hayatın ne zaman normale döneceği, okullarının ne zaman açılacağı konusunda belirsizlik devam ediyor. Anacak uzaktan eğitim konusu hayat normale dönse bile gelişerek devam edeceğini; etmesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü çağımız öğrenmede okula olan bağımlılığı gün geçtikçe azaltıyor. Okul, sınıf, yazı tahtası, öğretmen, öğrenci klasik anlayışı yavaş yavaş terkedilmeye, iletişim araçları kullanılarak bireylerin kendi, kendine öğrenmeleri daha da yaygınlaşmaya başladı. Salgın dönemi uzaktan öğretimi, bireysel öğrenmeyi daha da arttırdığını; içerik arz-talebinin daha da arttığını söyleyebiliriz. Bence de doğrusu da bu diyebilirim.

***

Uzaktan eğiti-öğretimin devam ettiği şu günlerde milli eğitim bakanlığı merak edilen açıklamayı yaptı. “2021 yılında yapılacak olan liseye ve üniversiteyegeçişte yapılacak sınavlarda öğrencilerin tümmüfredattan sorumlu olacaklarını” söyledi. Bence de olması gereken buydu.

***

İtirazlar mutlaka olacaktır ama bu noktada eğitim bilimlerinde öğrenmenin tanımını anımsatmak istiyorum. “Öğrenme, okuyarak veya yaşayarak, bilinçli veya bilinçsizce, kendi kendinden veya başkasından alınan bilgi ve duygunun davranış veya düşünce düzeyinde meydana getirdiği kalıcı değişiklikleridir.”  Tanımı anımsatmakta sebep, öğrenme faaliyetinin sadece öğretmenin anlattıklarından ibaret olmadığını anlatmaya çalışıyorum. “Öğretmen anlatmadı, öğrenemedim” anlayışına sahip olan öğrenci bu süreçte istediği başarıyı sağlayamayacaktır.

***

Hangi öğrenci başarılı olacak? Hangi düzeyde olursa olsun öğrenci dünyanın zor bir dönemden geçtiğinin ve herkesin bu olumsuzluktan fazlasıyla etkilendiğini ve olumsuzluğu herkesin yaşadığını fark etmelidir. Çalışma planını, öğrenme yöntemini ona göre hazırlamalıdır. Ders kitapları ana yol haritası olmak üzere; kendisine günlük, haftalık çalışma planı yapan, kitaplarını düzenli okuyan, problemleri çözen, etkinlikleri yapan öğrenci başarılı olacaktır.

***

Ders kitapları ana yol haritası olması yanında canlı ders programlarına düzenli katılan, öğretmenlerini dinleyen, anlamadıkları konuları öğretmenlerine soran, EBA internet ortamından, EBA TRT kanlarından düzenli derslerini izleyen öğrenciler başarılı olacak.

***

Kitap, canlı dersler, EBA kanallarının yanında internet üzerinden çalıştığı konularla ilgili araştırma yağarak, merak ettiği konuları öğrenen, kendi kendine öğrenmeyi becerebilen öğrenciler çok başarılı olacak. Öğrendiği bu yöntem hayatı boyunca başarılı olmasını sağlayacak.

***

Hangi öğrenci başarısı olacak? “Öğretmen anlatmadı” bahanesinin arkasına sığınan, bilgisayarı, interneti sadece oyun aracı olarak kullanan, okumayan, planlı çalışmayan öğrenci maalesef bu süreçte başarılı olamayacak.