TIMSS 2019 Ön Raporu sevindirdi (Matematik) yazısını arkadaşına e-posta gönder

Adınız :
Kimden : Kime :
Mesajınız :

TIMSS 2019 Ön Raporu sevindirdi (Matematik)15 Aralık 2020, Salı

TIMSS 2019 Ön Raporu sevindirdi (Matematik)

TIMSS, Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu (IEA) tarafından dört yıllık periyotlarda gerçekleştirilen bir başarı izleme araştırmasıdır. İlk uygulaması 1995 yılında gerçekleştirilen TIMSS, yaklaşık 25 yıllık geçmişi olan ve uluslararası ölçekte gerçekleştirilen bir çalışmadır. TIMSS, dördüncü ve sekizinci sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen alanında başarılarını değerlendirmektedir. TIMSS 2019 uygulamasına dördüncü sınıf düzeyinde 58 ülke, sekizinci sınıf düzeyinde ise 39 ülkenin katıldığını görüyoruz.

***

Türkiye, TIMSS araştırmasına uzun süredir katılan ülkeler arasındadır. Araştırmaya sekizinci sınıf düzeyinde 1999; dördüncü sınıf düzeyinde ise 2011 yılından beri katılmaktadır. Türkiye TIMSS değerlendirmesinde katıldığından beri sürekli puanını arttırmasına rağmen referans olarak kabul edilen ölçek orta noktasının (500puan) altında ya da ölçek orta noktası düzeyinde performans gösterebilmiştir. Yani ortalama veya altında kalmıştır.

***

TIMSS 2019 dördüncü sınıf matematik değerlendirmesinde en başarılı ülke 625 puanla Singapur olurken Hong Kong,Güney Kore,Tayvan ve Japonya yüksek başarı gösteren ülkeler olduğunu görüyoruz. Türkiye’nin dördüncü sınıf düzeyinde ortalama matematik puanı 523 olarak hesaplanmıştır. Bu puanla Türkiye, 58 katılımcı ülke arasında 23. Sırada yer almıştır. Ayrıca ortalama 500 puan üzerinde anlamlı bir başarı sağladığını söyleyebiliriz. Bununla birlikte ölçek ortalamasının üstünde olan 36 ülke arasında yer almıştır. Raporun bir başka analizinde de ileri matematik yeterliliğinde sahip öğrenci arasında (% 15) açısından Türkiye, en başarılı 10. Ülke olmuştur. Bununla birlikte, Türkiye’de öğrencilerin % 12’si alt matematik yeterliliği düzeyine erişememiştir.

***

2015’e kıyaslandığında 2019 yılında 40 puanlık anlamlı artışın olduğunu görüyoruz. İleri matematik seviyesinde olan öğrencilerin de % 4’den % 12’ye yükselmiştir.

***

TIMSS 2019 sekizinci sınıf matematik değerlendirmesinde 616 puanla en başarılı ülke Singapur olmuştur. Tayvan, Güney Kore, Japonya ve Hong Kong’un üst sıralarda olduğunu görüyoruz. Türkiye, 496 puan alarak TIMSS ölçek orta noktası düzeyinde performans göstermiştir. Bu performans ile Türkiye, 39 ülke arasında 20. Sırada yer almıştır. Ayrıca Türkiye, ileri matematik yeterliliğine sahip öğrenci oranı (% 12) açısından dikkat çeken ülkeler arasında yer almıştır. Diğer taraftan, Türkiye öğrencilerin % 20’si alt matematik yeterliliğine ulaşamamıştır.

***

1999 yılında sekizinci sınıf düzeyinde ilk kez katıldığı yıla göre değerlendirme yapıldığında Türkiye ortalama puanını 429’dan 496’ya çıkardığını görüyoruz. 1999 yılından 2019 yılına kadar geçen yirmi yıllık süre içinde ortalama 67 puan artışı sağladığını görüyoruz. Bunun yanında ileri matematik yeterliliğine sahip öğrenci grubundaki oranının da % 6’dan % 12’ye yükselmiştir.

***

Yazımın giriş bölümümde belirttiğim gibi TIMSS matematik ve fen bilimleri alanının ölçmektedir. TIMSS 2019’un matematik alanını eğitim adına bizlere tebessüm ettirdi. Bir sonraki yazımızda da fen bilimlerini alanını aktarmaya çalışacağım.