Günün Tarihi:5 Nisan 2020

Bu sene Turizm...10 Şubat 2020 , Pazartesi


Murat Kaba

Son yıllarda en önemli gelir kaynaklarımızdan biri turizm. 

Dünyadaki politik, siyasi, bölgesel her türlü faktörden etkilense de turizm çok değişken fırsatçı bir sektördür...

Geçen yılı 51.8 milyon turist ve 34.5 milyar dolarlık gelirle kapatan turizm sektörü, kriz öncesi rakamlara geri dönerek yeniden çıkışa geçti. 

Oteller geçen yılı yüzde 53.5 doluluk oranıyla geçirdi. Türkiye genelinde konaklama bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12.4 artışla 81 milyon oldu. Antalya, doluluk oranlarında, Türkiye ortalamasının üzerinde yüzde 68.3 ile zirvede. Onu yüzde 60.5 ile İstanbul izliyor.

Rusya ile yaşanan uçak krizinin ardından 2016-2017 yıllarında sektörün önüne çıkan kriz faturası 40 milyar dolara ulaşmış, turizmci ise bu zorlu dönemi fiyat kırarak önce yerli turistle, sonra da rekorlara imza attığı yabancı turistlerin geri dönüşü ile kapatmıştı.

Sektör 2020'ye ise yaşanan ekonomik krize rağmen moralli ve büyük hedeflerle giriyor. Özellikle yurt dışında art arda büyük satın alma operasyonlarına imza atan Türk tur operatörlerinin 2020 hedeflerine büyük katkı sağlaması bekleniyor. 

Sektörün 2020 için önündeki en büyük sınavın ise 3 yılda yüzde 2.5'lerden yüzde 7'lere çıkan takipteki kredi borçları ve yeniden yapılandırma süreçleri olması bekleniyor.

Bu yıl için gelirlerde yüzde 10-20 arasında bir büyüme beklentisi içindeler...

Bir fabrikanın yüzde 50 verimlilikle çalışması, sıkıntılı süreçler yaratır. Verimliliği artırıcı önlemler, olmazsa olmazların başında gelir. Bu yüzden turizmi de bütün bir yıla yaymalıyız ki yüzde 50-60’lık doluluk oranı yüzde 80-90’lara çıksın... 

Allah korusun çıkmazsa batık kredi oranı daha da artar... Batık kredi oranı 2019’da yüzde 4’ten yüzde 9’a çıkarak ikiye katlamıştı.

2020 hemen her alanda olduğu gibi görünen o ki turizmde de zor bir yıl olacak. Bu yıl afetlerle başladı. Zorlu sınavlardan geçiyoruz. 

Ülkemize gelen turist sıralamasında ve harcama yapanlarda Rusya ve Almanya açık ara lider pozisyonundalar. 

Ama maalesef Rusya ile Suriye’den dolayı ciddi sıkıntılarımız var. Almanya’da ise ekonomide olumsuz sonuçlar açıklanıyor.

Çin’den umutluyduk, şu sıralar bırakın tatili, adeta yaşam savaşı veriyorlar. Ukrayna gibi çok ziyaretçinin geldiği ülkelere ise biz yardım eder hale geldik. 

Ziyaretçi sayısı yüzde 13 artışla 50 milyona, turizm geliri yüzde 17 artışla 34 milyar dolara ulaşmasına rağmen, sektör kredi ödeme sıkıntısını atlatması lazım...

Son 3 yılda takipteki kredi oranları yüzde 2.5'ten yüzde 7'ye geldi. Bu durum yatırımların sürekliliğini etkileyebilir.

Çok önemli bir konu, bence fazlasıyla ciddiye alınmalıdır!.. Bu işten etkilenen alt sektörler de var. Tekstil, inşaat, emlak, hizmet, mücevher, ulaşım vs...

Türkiye’nin önemli ana pazarlarından Almanya’da seyahat acenteleri Ocak 2020’yi düşüşle kapattı. Tatil satışlarında önemli oranlarda gerileme yaşandı.

Satışlar 2019’un ocak ayına göre yüzde 10 civarında düştü.

Özellikle İspanya’nın tatil bölgeleri Kanarya Adalarında yüzde 26’ya yaklaşan büyük düşüşler yaşanırken, Antalya satışlarında da geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5.6 oranında düşüş kaydedildi.

Türkiye’de ben bu durumun çözüleceğini düşünüyorum. 

Turizm Sektörü sermaye yoğun bir sektör...

Bir yatırımın geri dönüşü dünya standartlarında tesisler yapıldığında 12-16 yıl arasında. Eskiden 20-30 milyona bir  otel yapabilirken şimdi 70 milyonun altına inmiyor...

Bugün ürünlerin maliyeti yüksek, geri dönüşü uzun.

Bu nedenle yüksek borç oranları sektörde el değiştirmelere neden olabilir.

Yatırım ortamı için iştahlı bir döneme girilebilir. Fazla sermayesi olan yatırımcının kolay yatırım yapabileceği bir dönem olacak. Türkiye'de çok büyük bir büyüme olacağı için yatırımcı açısından geri dönüşü yüksek bir sektör.

Antalya'da belli tahsisler açılırsa yatırım olabilir. İstanbul biraz daha hareketli olur. Yeni dönemde markalaşmanın önemi artacaktır. Daha fazla yatırımcı şemsiye markaları altında hareket etmek ve gelirlerini artırmak isteyecektir.

Bunlar Türk zincirleri ve yeni markalar olabilir.

Artık yeni nesil turistin ihtiyaçları da çok farklı. Yeni turist, merak etmek, görmek, bazen uzun kalmak istiyor. Bunu genişletip kıyı şeridinin yeniden gelecek 30-40 yılın ihtiyaçlarını göz önüne alarak dönüştürülmesi gerekiyor.

Mersin-Tarsus, İskenderun bölgelerinde büyük kapasite var. Belediyeler de artık çok aktif. Bu kentlerdeki dönüşümü onlar yapacak. Bodrum 12 ay, Marmaris 6 ay, Didim daha az yaşıyor.

Bu zamana yayılırsa imar planı ve altyapılarla sağlıklı bir şekilde ve süreçte gerçekleşecek bir proje bu...

2020'de farklı çıkışlar var. Yüzde 20'ye kadar büyüme bekleyen oyuncular var. Yüzde 10-20 arasında bir banda oturacaktır bu rakam. Bizim için değişik bir yıl olacak çünkü Türk yatırımcıların daha çok uluslararası piyasalarda tur operasyonlarında da aktif olduğu bir döneme giriyoruz.

Özellikle Rus pazarında Türk tur operatörleri çok etkin... Şimdi bu operatörler Almanya ve İngiltere'de konuşlanmış durumdalar... Bunun getireceği fark yukarda bahsettiğim Almanya ve diğer Avrupa Ülkelerindeki sıkıntıyı azaltacak inancındayım... 

Gelirlerin artacağı bir Turizm yılı olması ümidiyle iyi haftalar dilerim...

 

Bu yazı toplam 1629 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU