Günün Tarihi:17 Nisan 2021

Dijital Yaşam...25 Ocak 2021 , Pazartesi


Murat Kaba

2020 yılı ile beraber tüm dünya için ezberlerin bozulduğu bir döneme girdik.

Geçen yılın başında öngörülen ve planlanan birçok durum değişti. Farklı planlar ve stratejilere geçildi.

İç içe, sosyal bir dünyadan “Sanal” ve “Online” denilen “çevrimiçi” bir dünyaya geçiş yılı oldu... Hâlâ da devam etmektedir...

Ve emin olunuz ki; Çevrimiçi bu dünya devam edecektir. Artarak devam edecektir. Pandemi bitse de devam edecektir.

HES ve benzeri kodlarlarla mekan değiştirmek, nerelere girdiğimiz, nerelerden alışveriş yaptığımız nerelere seyahat ettiğimiz gibi gibi hemen hemen bir çok aktivitemiz “veri” oluşturarak kayıt altına alınacaktır. 

Bu verinin bir değeri olacak ve yine “dünya ticareti” için, “sağlık hizmetleri” için, “devlet işlemleri” için, “finansal dünya” için, “eğitim-öğretim” için, “seyahat” için, “turizm” için  bir çok alanda kullanılacaktır.

İşte tüm bu “değişim” “Dijital bir Dünya”ya geçiştir...

Birçok alanda artık daha fazla internete bağlı olarak yaşamaya başladık. Hepimizin malumu...

Özellikle yemek, eğlence, alışveriş ve eğitim gibi bugüne kadar dışarıda yaptığımız birçok faaliyeti artık evden ve internet üzerinden yapıyoruz.

Bu değişimi dünya genelinde gösteren bazı rakamları sizlerle paylaşayım:

1) Yukarıda da bahsettiğim gibi geçici olarak kapanma ve kısıtlamalarla beraber yeme-içme yerine evden sipariş vermeyi tercih edenlerin sayısında artış var. 

Statista.com internet sitesi rakamlarına göre Amerika’da internet üzerinden yemek siparişinin toplam yeme-içme sektörü içindeki payı pandemi ile birlikte %9’dan %13’e yükselmiş. Yemek siparişi uygulamalarının indirilme sayısı da aynı dönemde %80 üzerinde artış göstermiş... 

Türkiye’de ise sadece son iki ayda farklı firmalara göre yüzde 10 ile yüzde 30 arasında artış var.

Mesela en çok bilinen bir yemek sipariş firması rakamlarına göre 2019'da 3,2 milyon üye kazanan sitenin toplam kullanıcı sayısı 14 milyon iken 2020sonunda sisteme 19 bin 500 yeni tekil restoran katılmış ve siparişlerin yüzde 81'i mobil telefonlardan verilmiş ve 2020 yılında 70 ilden 5,3 milyon yeni üye kazanarak toplamda 19 milyonu aşkın üyeye ulaşmış.

2) İnternet üzerinden alışverişe de önemli bir yönelim var.

Amerika, Çin, İngiltere ve Almanya’yı kapsayan anket çalışmasında ortalama 4 katılımcıdan 1’i temizlik, yiyecek ve içecek kategorilerini kapsayan market alışverişini internet üzerinden yapmaya başladığını belirtmiş. 

Bizde de çok farklı değil...

Aralık 2020’de Deloitte Türkiye tarafından yapılan bir araştırmada pandemi öncesi tüketiciyle bugünkü tüketiciyi kıyaslayan araştırma kapsamında yapılan anket, 18 ila 70 yaş arası toplam 2 bin tüketiciyle gerçekleştirildi. Market, süpermarket ve gıda üçlüsünü incelediğimizde 2019 yılından bu yana %120’nin üzerinde bir büyüme oldu.

 

3) Türkiye’de genel e-ticarete baktığımızda ise Pazarlamasyon.com sitesinin araştırmasına göre Türkiye’de e-ticaret 2020 sonunda 2019’a göre son bir yılda yaklaşık 2 milyon yeni müşteri kazandı.

 

E-ticaret Sektörü 2020’yi yıl sonuna kadar yaklaşık  %100’ün üzerinde büyüme ile kapattı...

 

Bunun sonucu olarak da e-ticaret’te de bir istihdam artışı meydana geliyor tabii. Bu sevindirici bir olay... 

3) Bir de tabii olayın “trend” yani bir “genel eğilim” tarafı oldu... Evde zaman geçirme artınca mesela Netflix gibi internet üzerinden yayın sunan uygulamaların kullanıcı sayıları hızlı bir artış gösterdi. 

Pandeminin ilk aylarında Netflix’in yeni üye sayısının dünya genelinde 16 milyon olarak gerçekleşmesi bunun yansıması. Son dönemde de duymuşsunuzdur. Türkiye’de de benzer şirketler ve platformlar kuruldu.

Aynı ilgi çevrimiçi oyun sektöründe de görüldü... 

Mesela; kullanıcı sayısındaki bu artış büyük satınalma ve birleşmeleri de beraberinde getirdi. Dünyaca ünlü Zynga’nın Türk şirket Peak Games’i 1.8 Milyar USD’a alması da  bu kapsamda değerlendirilebilir. 

4) 2020 bankacılıkta da dijital işlemlerin ön plana çıktığı bir yıl oldu. 2021’de de bu eğilimin artarak devam etmesi bekleniyor…

Bu yeni dijital sistemde özellikle de mobil bankacılığın daha fazla ön plana çıkacağını söylemek yanlış olmaz. 

Bankalar Birliği istatistiklerine göre “mobil bankacılık kullanımı” , “internet bankacılığı kullanımı”na kıyasla kat kat fazla artıyor….

Son rakamlara göre toplam 63 Milyon dijital bankacılık müşterisinin 58 Milyon’u mobil bankacılık kullanıyor. Covid sonrası dünyada akıllı telefon kullanımı %70 artarken, bilgisayar kullanımı %40 artış gösteriyor.

Dijital bankacılık ve pandeminin etkisi olarak Şube sayısında azalma ve şubelerin işlemlerin yürütüldüğü yapıdan, finansal ürün ve hizmetlerle ilgili danışmanlık verilen bir yapıya dönüşümü 2021 yılında tüm hızıyla devam edecek. 

Bizde de bu durum hızla artıyor. 2021 yılı içinde dijital ve uzaktan hesap açılışları da tamamen devreye alınmış olacak. Süreçler devam ediyor. Bu durum “şubeye gitmeden müşteri olma süreci” %70’ler civarında olan nüfusumuzun bankacılığa katılım oranını yukarı çekecektir. 

Artan faizler, azalan faiz marjları ve kredilerin tahsilatında ortaya çıkabilecek sıkıntılar bankalar için kar marjlarının düşmesine neden olduğu için maliyetlerin kısılması bir elzem olacak. Bu da dijital bankacılığın kullanımını arttıracak.

Bu nedenle; dijital müşteri olma sürecinin hayatımıza girmesi ve tüm işlemlerin dijital ağırlıklı yapılmasının sonucu olarak bizde de tamamen dijital ve şubesiz bankaların 2021 yılında ülkemizde kurulmasını beklemek lazım…. 

2021 yılı dünya için geleceğin ve yeni normalin şekilleneceği bir yıl olacak. Türkiye olarak da bu bağlamda atacağımız adımlar sonraki yılları da şekillendirecektir.

İyi haftalar…

 

 

Bu yazı toplam 482 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU