Günün Tarihi:9 Ağustos 2022

LGS 2022 Sonuç Raporu Analizi-32 Ağustos 2022 , Salı


Seyfi Yücel

Önceki iki yazımda lgs’nin genel bilgilerini, sınava girilen derslerin analizlerini ayrı ayrı aktarmaya çalıştım. Yazı serimizin üçüncüsünü puan dağılımına ayırıp konuyu bitirmek istiyorum.

***

Toplam sınava giren öğrencilerin 500 puan üzerinden ortalamasının 285,88, standart sapmasınınım da 73,72 olduğu görülüyor. Standart sapmasını sıfırdan çok uzak olması bize öğrenciler arasında seviye farkının, dağılımın yüksek olduğunu gösteriyor. 400-500 puan aralığında bulunan öğrencilerin oranı % 9,93; 200-299 arasında % 56,04; Başka bir anlatımla öğrencilerin yarısından fazlası 300 puanın altında diyebiliriz. 300-399 puan aralığında ise öğrencilerin % 26,33’ünün olduğunu görüyoruz. % 7,70 oranında da öğrenciler 100 puandan aşağıda olduğu görülmektedir.

***

Anne eğitim düzeyi bakımından sonuçları değerlendirdiğimizde anne-babası ilkokul mezunu olan öğrencilerin puan ortalaması 259,97; Ortaokul 270,23; Lise 296,89; Yüksek Okul (2 Yıl) 330,37; Yüksek Okul (3 Yıl) 339,92; Lisans 361,23; Lisansüstü 385,65 ortalama puan aldığı görülmektedir. Anne-babası eğitim durumuna en at eğitim seviyesi ile üst eğitim seviyesi arasında 125,68 gibi oldukça anlamlı fark olduğu görülmektedir. Aynı analizi baba eğitim düzeyi olarak karşılaştırdığımızda da alt seviye ile üst seviye arasında 123 puan aralığı olduğu görülmektedir. Böylece ailelerin, özellikle annelerin eğitim düzeyleri öğrencilerin başarısını doğrudan etkilediği görebiliyoruz. Eğitim düzeyi daha yüksek olan anne-babaların çocuklarının da akademik düzeyine pozitif etki sağladığın açıkça görülmektedir.

***

Okul başarı puanı ile sınav başarı puanı arasında ilişki saçılım diyagramı yöntemiyle incelendiğinde birbirine uyumlu olduğu görülmektedir. Bu şu anlama gelmektedir; Okulda öğretmenlerin yaptığı ölçme-değerlendirme ile lgs ölçme-değerlendirme ile yaklaşık değerler ortaya çıkarak uyumluluk olduğunu söyleyebiliriz.

***

Sonuç olarak LGS-2022 ilgili şunları söyleyebiliriz:

*MEB’in lgs sonunda yayımladığı istatistik raporunun bilimsel düzeyinin oldukça yüksek olduğunu; verilere dayanarak farklı açılardan birçok sonuçlar çıkarılabileceğini söyleyebiliriz. “Sadece sınav birincilerine odaklanmanın, basında birincilerin öne çıkarılmasının istatistiksel değerlendirme açısından çok da fazla önem ifade etmediğini belirtmekte yarar vardır. Doksan yaşında dedelerle yüz metre koşu yarışması yapsak mutlaka aralarından birinci çıkacaktır. Ama bu yarışın süresi, ortalama süresi, sonuncunun zamanı, yarışı bitiremeyenlerin sayısı vb. de analiz edilmelidir.

*Daha sağlıklı analizlere, değerlendirmelere, sonuçlara ulaşabilmek için; genel ortaokul, imam-hatip ortaokulu türüme göre de ayrı sonuçlar yayımlanabilir. Bununla birlikte genel ve ders bazında; il, ilçe, okul, sınıf/şube, öğrenci seviyesine göre de istatistikler yayımlanabilir. Böylece bölgeler, iller, okullar, sınıflar arasındaki seviye farkları da bilimsel olarak ortaya çıkar; çözümler bilimsel veriler üzerinden geliştirilebilir.

*Genel olarak bakıldığında ders bazında öğrencilerimizin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde öğrencilerin bir miktar ortalamanın üstünde olduğunu görüyoruz. Başta matematik olmak üzere yabancı dil, fen bilimleri derslerinden puanların ortalamanın çok altında olduğunu görüyoruz. Sınava katılmayan 204,514 öğrencinin de sınava girdiğini varsaysak, ortalamanın daha da düşeceğini söylemek zor olmasa gerek.

*Sayılar yalan söylemez; LGS-2022 Sonuçlarını analiz ettiğimizde ortaokul sonunda eğitim sitemimizin, düzeyimizin iyi olmadığını gösteriyor. Çocuklarımıza Milli Eğitim Kanunu’nda belirtilen amaçların, hedeflerin, kazanımların çok gerisinde olduğunu söyleyebiliriz.  

 

  

 

Bu yazı toplam 36 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.


 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama



SAKARYASPOR PUAN DURUMU