Günün Tarihi:9 Ağustos 2022

LGS 2022 Sonuç Raporu Analizi-32 Ağustos 2022 , Salı


Seyfi Yücel

Önceki iki yazımda lgs’nin genel bilgilerini, sınava girilen derslerin analizlerini ayrı ayrı aktarmaya çalıştım. Yazı serimizin üçüncüsünü puan dağılımına ayırıp konuyu bitirmek istiyorum.

***

Toplam sınava giren öÄŸrencilerin 500 puan üzerinden ortalamasının 285,88, standart sapmasınınım da 73,72 olduÄŸu görülüyor. Standart sapmasını sıfırdan çok uzak olması bize öÄŸrenciler arasında seviye farkının, dağılımın yüksek olduÄŸunu gösteriyor. 400-500 puan aralığında bulunan öÄŸrencilerin oranı % 9,93; 200-299 arasında % 56,04; BaÅŸka bir anlatımla öÄŸrencilerin yarısından fazlası 300 puanın altında diyebiliriz. 300-399 puan aralığında ise öÄŸrencilerin % 26,33’ünün olduÄŸunu görüyoruz. % 7,70 oranında da öÄŸrenciler 100 puandan aÅŸağıda olduÄŸu görülmektedir.

***

Anne eÄŸitim düzeyi bakımından sonuçları deÄŸerlendirdiÄŸimizde anne-babası ilkokul mezunu olan öÄŸrencilerin puan ortalaması 259,97; Ortaokul 270,23; Lise 296,89; Yüksek Okul (2 Yıl) 330,37; Yüksek Okul (3 Yıl) 339,92; Lisans 361,23; Lisansüstü 385,65 ortalama puan aldığı görülmektedir. Anne-babası eÄŸitim durumuna en at eÄŸitim seviyesi ile üst eÄŸitim seviyesi arasında 125,68 gibi oldukça anlamlı fark olduÄŸu görülmektedir. Aynı analizi baba eÄŸitim düzeyi olarak karşılaÅŸtırdığımızda da alt seviye ile üst seviye arasında 123 puan aralığı olduÄŸu görülmektedir. Böylece ailelerin, özellikle annelerin eÄŸitim düzeyleri öÄŸrencilerin baÅŸarısını doÄŸrudan etkilediÄŸi görebiliyoruz. EÄŸitim düzeyi daha yüksek olan anne-babaların çocuklarının da akademik düzeyine pozitif etki saÄŸladığın açıkça görülmektedir.

***

Okul baÅŸarı puanı ile sınav baÅŸarı puanı arasında iliÅŸki saçılım diyagramı yöntemiyle incelendiÄŸinde birbirine uyumlu olduÄŸu görülmektedir. Bu ÅŸu anlama gelmektedir; Okulda öÄŸretmenlerin yaptığı ölçme-deÄŸerlendirme ile lgs ölçme-deÄŸerlendirme ile yaklaşık deÄŸerler ortaya çıkarak uyumluluk olduÄŸunu söyleyebiliriz.

***

Sonuç olarak LGS-2022 ilgili ÅŸunları söyleyebiliriz:

*MEB’in lgs sonunda yayımladığı istatistik raporunun bilimsel düzeyinin oldukça yüksek olduÄŸunu; verilere dayanarak farklı açılardan birçok sonuçlar çıkarılabileceÄŸini söyleyebiliriz. “Sadece sınav birincilerine odaklanmanın, basında birincilerin öne çıkarılmasının istatistiksel deÄŸerlendirme açısından çok da fazla önem ifade etmediÄŸini belirtmekte yarar vardır. Doksan yaşında dedelerle yüz metre koÅŸu yarışması yapsak mutlaka aralarından birinci çıkacaktır. Ama bu yarışın süresi, ortalama süresi, sonuncunun zamanı, yarışı bitiremeyenlerin sayısı vb. de analiz edilmelidir.

*Daha saÄŸlıklı analizlere, deÄŸerlendirmelere, sonuçlara ulaÅŸabilmek için; genel ortaokul, imam-hatip ortaokulu türüme göre de ayrı sonuçlar yayımlanabilir. Bununla birlikte genel ve ders bazında; il, ilçe, okul, sınıf/ÅŸube, öÄŸrenci seviyesine göre de istatistikler yayımlanabilir. Böylece bölgeler, iller, okullar, sınıflar arasındaki seviye farkları da bilimsel olarak ortaya çıkar; çözümler bilimsel veriler üzerinden geliÅŸtirilebilir.

*Genel olarak bakıldığında ders bazında öÄŸrencilerimizin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde öÄŸrencilerin bir miktar ortalamanın üstünde olduÄŸunu görüyoruz. BaÅŸta matematik olmak üzere yabancı dil, fen bilimleri derslerinden puanların ortalamanın çok altında olduÄŸunu görüyoruz. Sınava katılmayan 204,514 öÄŸrencinin de sınava girdiÄŸini varsaysak, ortalamanın daha da düÅŸeceÄŸini söylemek zor olmasa gerek.

*Sayılar yalan söylemez; LGS-2022 Sonuçlarını analiz ettiÄŸimizde ortaokul sonunda eÄŸitim sitemimizin, düzeyimizin iyi olmadığını gösteriyor. Çocuklarımıza Milli EÄŸitim Kanunu’nda belirtilen amaçların, hedeflerin, kazanımların çok gerisinde olduÄŸunu söyleyebiliriz.  

 

  

 

Bu yazı toplam 36 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.


 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

ArÅŸivde Ara

Site İçi Arama



SAKARYASPOR PUAN DURUMU