Günün Tarihi:7 Mayıs 2021

Lojistik ve geleceği...12 Nisan 2021 , Pazartesi


Murat Kaba

Bu pandemi döneminde özellikle öne çıkan ve ihtiyacını hissetiren bir sektör var...

Bu günlerde önemli bir rol üstlenen ve kilit rolü bir kez daha anlaşılan lojistik sektörü bu sene ve sonrasında umut vaadediyor kanaatindeyim...

Hele ki; Türkiye’nin tedarikte öne çıkması bu sektörde yeni fırsatlar yaratacak, yatırımları hızlandıracak düşüncesindeyim. 

Gerekli destek sağlandığı takdirde Türkiye dünyadaki en önemli lojistik üslerden birisi olur... 

Koronavirüs salgını, dünyada lojistik endüstrisinin ne kadar hayati bir önem taşıdığını herkese gösterdi. 

Hayatın eve sığabilmesi için birilerinin üretim yapmaya devam etmesi ve kamyonların yollarda olmasının kaçınılmazlığı görüldü. 

Pandemi çıktığından beri şu ana kadar gerek yurt içinde gerekse uluslararası boyutta lojistik endüstrisinin bir ülkenin ayakta durabilmesi, hayatına devam etmesi, ülke insanlarının ihtiyaçlarının karşılanabilmesi, uluslararası ticaretin sürdürülebilmesi için ne kadar hayati bir önem taşıdığı herkes tarafından tartışmasız kabul edildi.

Dünya Ticaret Örgütü (WTO) verilerine göre 2019’da mal üretimi yüzde 2.8 düşüşle 18.9 trilyon dolar civarında gerçekleşmişti. 2020’de bu rakam 18 trilyon dolar civarında seyretti. 

Dünya ekonomisinin 2021’de yeniden yükselişe geçmesi ve yüzde 5 büyümesi öngörülüyor. Dünyada en büyük üretim hacmine sahip ülke Çin. 2021’de Çin’deki üretimin yüzde 8.6 artması bekleniyor. 

Çin’in “Bir Kuşak bir Yol Projesi”nin de çıkış kaynağı olan konu; üretilen malların en uygun koşullarla en hızlı bir şekilde Avrupa başta olmak üzere nitelikli pazarlara gönderilmesi.

Dünyada bir ürün, uluslararası ticarette ortalama 6 bin 500-7 bin kilometre taşınıyor. Nitelikli pazarlara erişim çok daha önemli hale gelecek. 30 yıl içinde dünya ticaretinin en az 2 kat büyümesi bekleniyor. Dolayısıyla önümüzdeki dönemde lojistik sektörü hayati önemini daha da artırarak sürdürecek. 

Aşının dünya çapında yarattığı heyecan ve etkiyi de düşünürsek yıllık trilyon dolara varan yeni bir hareketlenmenin önünü açık...

Avrupa’nın hemen yanında önemli bir üretim üssü konumunda olan Türkiye, gıda ve hijyen başta olmak üzere artan taleple birlikte yeniden lojistik performansını arttırmaya başladı. İç ve dış talebin gelişmesi, toplam perakende içinde e-ticaretin, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de son bir yıl içinde büyük atak yaparak 2.5 kattan fazla büyümesi ve yüzde 17’lere ulaşması lojistik sektörünü oldukça hareketlendirdi. 

Görüyoruz; binlerce şubesi olan perakende zincirleri sanal mağazalara ve evlere servise odaklandı. Evler ofis-eve dönüştükçe tüketim de tetiklendi. Türkiye’de e-ticaret kanalları geçen yıla oranla yüzde 150, sanal market alışverişi yüzde 250’lerin üzerinde büyüdü. 5 yılda beklenen e-ticaret pazarındaki büyüme sadece 1 yılda gerçekleşti.

Yüksek hacimli kitlesel üretim yapıp, ürünleri en kısa yoldan, en ucuz lojistik maliyetlerle Avrupa’ya ulaştırmanın yolu Türkiye’den geçiyor. Çin’den bir konteynerin Avrupa’ya ulaşması en erken 4 haftayken, Türkiye’den İngiltere’ye 1 haftada ulaştırabilmek mümkün.

İşte tam bu noktada Türk lojistik sektörünün kârlılığını artırması da önem kazanıyor.

Lojistikte yabancı yatırımda da önemli oranda artış bekleniyor. 2021’in ikinci yarısında da Türkiye’deki karayolu taşımalarında da artış bekleniyor. E-ticaretin bir önceki yıla göre katlanarak büyümesi bu artışı tetikliyor. 

Artık üreticiler, müşterilerine gönderdikleri malların tüm taşıma yolculuğunu her an izlemek, indirme-bindirme süreçlerinde gerçek-zamanlı, konum-tabanlı hakim olmak, canlı rapor almak istiyorlar. Yükleri teslim ettikleri kamyoncuların güvenilirliğini teyit etmeyi bekliyorlar. 

Türkiye dünyadaki en önemli lojistik üslerden birisi konumuna gelebilir. Nitelikli Avrupa pazarlarının hemen yanında yer alan ve birçok alanda kitlesel üretim yapma imkanları bulunan Türkiye’ye gerçek anlamda doğu ile batı arasında bir lojistik köprü görevi üstlenebilir.

Sakarya olarak da bu bağlamda Ferizli’de yapılması planlanan; SATSO ve Doğu Marmara Lojistik Teknolojileri Bilişim İhtisas OSB Başkanlığınca da desteklenen Ferizli Lojistik OSB’nin Kuzey Marmara Otoyolu’na  15, Karasu Limanı’na 25 dakika mesafede olması ve Yapay zekâ üssü de dahil, kapsamlı bir lojistik üssü yapılacak olması bizi fazlasıyla heyecanlandırıyor...

Pandemiyle beraber yeni normalini arayan bu dünyada en önemli konuDijitalleşme”dir.

Türkiye önümüzdeki 5 yılı iyi değerlendirirse; bölgesel üstünlükleri, üretim gücü, nitelikli işgücü gibi kriterlerle önemli inisiyatifler alabilir. Üretim ve lojistik gücünü katlayarak arttırabilir. Siyasi istikrar, uluslararası kategoride geliştirilecek iyi ilişkiler; yatırımların da yönünü Türkiye’ye çekecektir. 

Dünyada sermayenin yatırım için aradığı ülke Türkiye olabilir. 2021 tüm fırsatlara iyi bir çıkış yapmak için bir fırsat yılı.

İyi haftalar...

 

 

Bu yazı toplam 671 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU