Günün Tarihi:7 Mayıs 2021

Reform Paketi...15 Mart 2021 , Pazartesi


Murat Kaba

8 Mart tarihli yazımda özellikle “fiyat istikrarı”nın öneminden bahsetmiştim...

Beklentinin bu olduğunu; “Toplu bir beklentinin içinde ekonomik iyileşme, yatırım ve istihdam artması, toplumun huzura ve refaha kavuşması ve önünü görebilmesi vardır” tezini özellikle belirtmiştim...

Hafta içi reform paketi açıklandı...

Pakette enflasyon, işsizlik, ihracat, cari açık gibi bilinen makro ekonomik alanlarla ilgili adımlar var...

Ama benim öncelikle dikkatimi çeken “enflasyonla ilişkili söylemler” ve “Fiyat İstikrar Komitesi” nin kurulacak olması…

Bir yandan Fiyat İstikrar Komitesi, diğer yandan Ekonomi Koordinasyon Kurulu ve TÜİK'in "ilişkili kuruluş" seçilmesi gibi adımlar bu konuya verilen önceliği gösteriyor...

Türkiye'de şu anda sorunların çözümü için mevcut bürokrasi kurgusu içinde eksik olan bir kurum veya kurul yok. 

Finans piyasalarındaki en önemli beklenti “fiyat istikrarı” ve buna da gereken ehemmiyet verilmiş paket içinde... 

Ama ismi “reform paketi” ise “İşsizlikle mücadele“ ile ilgili atılması planlanan adımların da ağırlıkla yer alması gerekir...

KOBİ'ler doğrudan desteklenmeli...

Paket; genel anlama “çerçevesi doğru çizilmiş” bir paket… Ama kapsamlı reformlardan çok pandeminin ekonomide yarattığı olumsuzlukları düzeltme amacı taşıyan bir içerik taşıyor. Şu an esnafın, küçük, orta, büyük tüm işletmelerin beklentisi bu.

Pandeminin ağır hasar yarattığı sektörlere yönelik önlemlerin ön planda yer alması önemli. 

Yapısal önlemler tarafı etkisini zaman içinde gösterecektir. Ama hemen etkisini gösterecek önlemler ise özellikle vergi konusunda yapılan düzenlemeler olacaktır…

Özellikle burada pandeminin yarattığı negatif etkiler belirleyici olacak. Küresel gıda fiyatlarının yükseldiği bir dönemde, Türkiye'nin pakette belirtildiği gibi, gıda fiyatlarını kontrol altına alması geçmiş yıllara göre çok daha zor olacağını söyleyebiliriz...

Bu tür paketlerin bir amacı da dış yatırımı çekmek. Temelde dış dünyaya güven verip yatırım çekip ekonomiyi toparlamak önemli bir amaç. 

Burada bir iyi niyet söz konusu ama, dış dünyadan bir finansal kurumun, bir yabancı yatırımcı belli parametrelere bakıp yatırım kararı alır. 

Yatırım, istihdam, üretim, ihracat.

Bu 4’lü önemli..!

Bu dörtlünün birbiriyle ilişkili tıkır tıkır çalışması lazım...

Bu amaçla da harcama disiplini, kamu borç yönetimi, vergi düzenlemeleri, kamu alım ihaleleri, kamu özel işbirlikleri ve kamu iktisadi teşebbüsleri gibi hususları kapsayan yeni politikalar oluşturulmalı... Belli bir süre sonra da belirli parametrelerin sonucu alınır... O zaman reform paketinin olumlu sonuçları görülür.   

Bu paketin içeriği, sonunda hem enflasyon hızını düşürmeyi, hem ihracatı artırmayı hem de kamudaki finansman açıklarını kapatmayı hedefliyor ama benim için daha önemli olan istihdamı artırmanın hedeflenmesidir. 

Çünkü özellikle koronavirüs salgını, hem işsizliği artırmış, hem de orta ve küçük işletmeleri krize sokmuştur. 

İlave İstihdam Finansman Desteği" adıyla yeni bir destek modeli geldi gözüküyor...

likidite sıkıntısı çeken mikro ve küçük ölçekli firmalar bunlardan faydalanabilecek...

850 bin esnafı ilgilendiren düzenleme geçici değil, kalıcı olacak. 2021'den itibaren artık kuaför, berber, tesisatçı, tuhafiyeci, marangoz, çay ocağı işleticisi, terzi, tamirci gibi kesimler gelir vergisi ödemeyecek. Beyanname hazırlamayacak ve bu işler için muhasebeci tutmak zorunda kalmayacak. 2019'da basit usülden vergilendirmeden devletin kasasına 220 milyon TL girmişti. Bu hesaba göre, küçük esnaf yaklaşık 200-250 milyon liralık bir vergi yükünden kurtulmuş oluyor. 

Bu önemli bir avantaj... Peki kimler yararlanacaktır:

Kendi işinde bilfiil çalışanlar, işyeri mülkiyetinin iş sahibine ait olması halinde emsal kira bedeli, kiralanmış olması halinde yıllık kira bedeli toplamı; büyükşehir belediye sınırları içinde 2021 için 12 bin TL'yi, diğer yerlerde 7 bin TL'yi aşmamak ve ticari, zirai veya mesleki faaliyetler dolayısıyla gerçek usulde gelir vergisine tabi olmamak koşuluyla basit usulden yararlanıyor.

Satın aldıkları malları olduğu gibi veya işledikten sonra satanların yıllık alımları tutarının 2021 için 150 bin TL'yi aşmaması veya yıllık satış tutarının 2021 yılı için 240 bin TL'yi aşmaması, hizmet işiyle uğraşanların bir yıl içinde elde ettikleri gayri safi iş hâsılatının; 2021 yılı için 76 bin TL'yi aşmaması gerekiyor. Daha çok taksici, terzi, berber, ayakkabı tamircisi ve minibüs işletmecisi gibi esnaf ve sanatkârlar, basit usulde vergilendiriliyor.

Basit usule tabi olan mükellefler sadece basit usulde ticari kazançlarının vergisini ödüyor. Bu usulde vergilendirilen mükellef sayısı 850 bin civarında. Bunların yaklaşık 50 bini İstanbul'da yer alıyor. Basit usulde vergilendirilen mükellefler muhtasar ile prim hizmet beyannamesi vermiyor. Bu mükellefler, geçici vergi ödemiyor. Teslim ve hizmetleri katma değer vergisinden istisna olduğundan bu mükelleflerce, katma değer vergisi beyannamesi de verilmiyor.

Bu hafta alınan bu kararların piyasaya kısa sürede bir hareket getireceğine inanıyorum. 3-4 ay sonra da paket tekrar revize edilip “kalıcı-kapsamlı reform paketi” haline getirilir. 

 

Bu yazı toplam 38 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU