Günün Tarihi:24 Ocak 2021

SPORDA İLETİŞİM5 Kasım 2020 , Perşembe


Alpay Alev

 

 

Sevgili Okurlarım hepinize merhaba,

Öncelikle geçtiğimiz hafta milletçe büyük üzüntü duyduğumuz İzmir Depremi sonrasında hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allahtan rahmet, yaralılarımıza acil şifalar diliyorum. İnşaallah bir daha böyle acılar yaşamamız dileğiyle.

Sosyal hayatın temel ihtiyaçlarının başında gelen iletişimin bulunmadığı bir dünyayı düşünmek mümkün değildir. Çünkü insanın kendisini sosyal bir varlık olarak ifade edebilmesi için çevresiyle iletişim içinde bulunması gerekir. İletişim, insanın her davranışı, konuşması, susması, duruşu, gülüşü, oturuş biçimi, kendini ifade etmesidir, yani çevresi ile mesajlaşmasıdır. Bir sosyal yapı içinde iletişime ihtiyaç duymayan insan düşünülemez. Çünkü iletişim, insanların birbirlerini anlamaları için gerekli olan bir köprüdür.

Spor ise, sağlıklı nesillerin yetişip geliştirilmesinde önemli eğitim araçlarından biridir. Bireylerin refah ve mutluluğu, beden ve ruh sağlığının tam ve devamlı olmasına bağlıdır. Ayrıca, insanların diğer insanlarla samimi ve dostça ilişki kurmalarında, sporun katkısı büyüktür..

Spor ortamında, sporcu ve antrenör arasındaki ilişki sporcuların gerek psikososyal gerekse fiziksel gelişimleri açısından önemlidir. Olumlu iletişim süreçlerinin geçtiği, olumlu ilişkilerin kurulduğu ortamda oluşan bir antrenör-sporcu ilişkisi, sporcu motivasyonunu, sporcu doyumunu artırmakla birlikte sporculara becerilerini geliştirmek için de uygun ortam sağlamaktadır.

Sporcunun yoğun antrenman programlarına katılması, antrenörün isteklerini yapması ve tüm müsabaka boyunca arkadaşları ile uyumlu bir şekilde müsabakayı belirli bir performans seviyesinde tamamlayabilmesi gerek antrenör gerekse de sporcu arasındaki farklı bir özelliğin olması gerçeğini ortaya çıkarmıştır. Bu özellik hem sporcu açısından hem de antrenör açısından “iletişim becerisi” olarak belirlenmiştir. Çünkü sporcu ne kadar üst düzeyde sporcu olursa olsun veya antrenör ne kadar iyi teknik ve taktik açısından bilgi donanımına sahip olursa olsun, karşılıklı olarak verimli bir iletişim bağı kurulmadığında sporcu istenileni yapamayacak, antrenör ise bilgilerini ve deneyimlerini sporcuya aktaramayacaktır. Böylece hem sporcu hem de antrenör başarısız olmaktan kendilerini koruyamayacaklardır.

Spor sosyal bir ortamdır. İletişim, sözlü veya sözsüz olarak gerçekleşebilen ve insanların birbirini anlamasına ve ortak davranışlar sergilemesine olanak sağlayan bir araçtır. Ancak bu noktada antrenörlerin sadece anlaşılma konusunda değil, anlama konusunda da gayret göstermeleri gerektiği unutulmamalıdır. Sporcularla iletişimde yaşanan engeller aşağıdaki nedenlerden kaynaklanabilir;

*Sporcunun anlayışı sizinkinden farklı olabilir

*Sporcu konuyu anlayıp kabul etmek yerine doğrudan bir karara varmış olabilir.

*Sporcunun, neden sizin bu iletişimi kurma gereği duyduğunuzla ilgili bilgi eksikliği olabilir

*O an için sporcunun sizi dinlemek ya da ilettiğiniz bilgileri özümseyip geri cevap verecek motivasyonu olmayabilir

*Antrenörün sporculara anlatmak istediği konuyu aktarmakta sıkıntısı olabilir

*Duygular iletişim sürecini etkileyebilir

*Antrenörle sporcular arasında bir kişilik çatışması olabilir

İletişim engelleri iki yönlü çalışır, bu nedenle antrenörler iletişim sürecinde bunu dikkate almak durumundadırlar.

Antrenörün, sporculara vereceği bilgilerin onlarda değişim yaratacak etkiyi sağlaması için pozitif yönde yaklaşması gerektiğinin önemini bilmesi gereklidir. Davranış değişikliği sağlamak için öncelikle sporcuya söyleyecek olumlu bir yön bulunmalıdır. Pozitif yaklaşım, arzu edilir davranışları güçlendirmek-pekiştirmek için, övgü ve ödüllerin vurgulanmasını gerektirir. Pozitif yaklaşım, sporcuların bireyler olarak kendilerine değer vermelerine yardımcı olur ve buna karşılık antrenöre saygı, değer, saygınlık ve güven kazandırır. Pozitif yaklaşım kullanma, gönderilen her mesajın aşırı iltifatlı ve övgülerle dolu olması anlamına gelmez. Aşırı övgü sporcuların gönderilen mesajların içtenliğinden şüphe duymalarına neden olur ve ödüllerin değerini düşürür.

 

Geliştirilmiş iletişim becerileri, antrenör ve sporcular için sadece bir koçluk ilişkisinden daha ileri bir durumu kapsamaktadır. Özellikle takım sporlarında her bir branşda yer alan sporcu sayısının birbirinden farklı olması, sporcuların yapısal özelliklerindeki farklılıklar ve antrenörlerin farklı liderlik modellerini benimsemeleri nedeniyle iletişim modelleri birbirine benzemeyebilir. Bu nedenle her antrenör kendi kişilik özellikleri ile takımdaki oyuncu özelliklerine göre bir iletişim modeli oluşturmalıdır. Bu modelin pozitif, sporcuları kendini geliştirici yönde olması bu anlamda önemlidir.

 

NE ANLATIRSANIZ ANLATIN, ANLATTIKLARINIZ KARŞINIZDAKİNİN ANLADIĞI KADARDIR.

 

 

Bu yazı toplam 56 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU