Günün Tarihi:26 Temmuz 2021

Yeni dönem...10 Mayıs 2021 , Pazartesi


Murat Kaba

Pandemide sona mı yaklaşıyoruz bilemem ama araştırmaya analiz etmeye devam etmemiz şart...

Dünya çapında araştırmalar yapılıyor...

Özellikle ekonomide piyasalarda tedirginlik ve belirsizliğin yaşamda ve tüketimde ne tür yeni alışkanlıklar doğuracağını, tüketicinin güven ilişkisine hangi faktörlerin yön vereceğini, makro ve sosyokültürel trendlerin Türkiye’de gündelik hayatı nasıl etkileyeceğini anlamaya çalışmak lazım.

Aslında bu konu sektörler özelinde ele alınmalı ve hatta her iş sahibi bu çalışmayı kendi içinde kendi imkanları işe bir şekilde yapmalı...

Şu anda çoğumuzun en çok merak ettiği şey bu dönem bittiğinde nasıl bir insan ile karşı karşıya kalacağımız. 

Mesela bu dönemi bir “kıtlık dönemi”ne benzetenler de var...

Hareketlilik kıt. Eğitim kıt. İlişkiler kıt. Kıtlıkla terbiye edilmiş bir nesille karşı karşıya mı kalacağız acaba?

Bu bir nevi “şükür” veya “şükretmek” temalarını pekiştirip daha seçici olmayı beraberinde getirebilir.

İmkanlar kısıtlandığında öncelik verme durumu devreye girer. 

Artık belki de “toplu büyümeler” yerine daha bireysel veya mikro düzeyde gelişmeler görülebilir...

Bu hayatın her alanı için geçerli olabilir... Siyaset için de ticaret için de.

2021’de özellikle büyük şirketler iş, marka, pazarlama, iletişim stratejilerini dört önemli alandaki gelişmeleri dikkate alarak şekillendirecekler.

1) Sağlık

2) Genel Ekonomik durum

3) Teknoloji

4) Toplumsal Sorunlar 

Sağlıktan başlayacak olursak;

Sağlık ve hijyen ihtiyacındaki yükseliş zaten Covid’in hayatımıza girdiği anda başlamıştı, hızını kesmeden de devam ediyor.

İnsanlar Covid öncesine göre evlerini daha çok temizliyor. Sağlık ürünlerine olan talep patlamış durumda. Koruyucu sağlık ürünleri ve vitamin satışları hat safhada. İrili ufaklı çoğu şirket bu alandaki fırsatlara odaklanmış durumda.

Sağlıkla ilgili bir diğer konu “Yaşlı Nüfus”.

İnsanların artık iyi yaşlanma ile ilgili her türlü ürün, hizmet, kampanya, proje vb. her şeye çok büyük bir ilgi gösterdiği çıkıyor araştırmalardan.

Bunun yanında “zihin ve ruh sağlığı” da ön plana çıktı...Pek çok insan için kaçış, umut, rahatlama hissi çok daha önemli hale geldi. Dolayısıyla bu alanla ilgili ilaç ya da ilaç dışı sektörler ürünler geliştirmeye, fırsatlar yakalamaya çalışıyorlar.

İnsanlar içinde bulunduğumuz dönemin ciddiyetinin farkında olsalar bile bir umut görmek istiyorlar. Eğlenmeye, rahatlamaya ihtiyaçlarının olduğunun da farkındalar. Bu nedenle bu dönemde çeşitli eğlence platformları, sosyal medya platformlarındaki canlı yayınlar büyük ilgi görmeye başladı. Kısaca insanın kendini iyi hissetmesiyle ilgili her şey ilgi görmeye devam edecek.

Ayrıca bu pandemi bize “kişiselleştirme”nin de önünü açtı...

Pandemiden önce zaten başlamıştı kişiselleştirme ama bu dönemin katkısıyla da özellikle sağlık alanındaki kişiselleştirilmiş ürün, hizmet ve yeni iş modelleri dikkat çekiyor. Bunu pek çok büyük dünya ilaç ve Hızlı Tüketim Malları Sektörlerindeki şirketlerin kişiselleştilmiş sağlık deneyimi sunabilecek girişimleri satın almalarından da kolayca anlayabiliyoruz.

Kişiselleştirme işin içine girdiğinde daha önce de yazmış olduğum “veri” durumu ortaya çıkıyor... Bu durum da bize verinin güvenliğinin her zamankinden çok daha dikkatli ele alınması gerektiğini ortaya koyuyor...

* İkinci önemli alan da Ekonomi...

Ekonomi deyince tabii ki “yoksulluk ve ekonomik endişeler” ortaya çıkıyor...

Pandemi başladığında giderek yükselen sağlık endişesi artık yerini yoksulluk ve ekonomik endişelere bıraktı. 

Dolayısıyla tüketicilerin nabzını tutan araştırmalardan da anlaşılacağı üzere 2021 ve sonrasında “iletişim ve marka stratejilerinin” önemi de artacak... 

* Üçüncü önemli alan da Teknoloji...

Sanırım hepimizin ortak kararıdır ki; Pandemi 20’nci yüzyılın bittiğinin ilanıdır.

Aslında çoktan bitmişti ama bizim alışkanlıklarımız devam ediyordu. Fakat “pandemi” ile bu alışkanlıklarımızdan hızlıca vazgeçirilmeye çalışıldık...

Çalışma hayatı hızlı bir dönüşüme girdi...

Çok hızlı adapte olduğumuz teknolojik değişimlerin en çok etkilediği alanlardan biri çalışma hayatımız. 

İş yaşamındaki organizasyon yapıları, hiyerarşi, ofis kavramı, zaman mekân bağımsız çalışmak gibi konular var artık...

Yeni yaşama uygun deneyim sunacak girişim, iş modeli, fikir, ürün hizmet geliştirecekler için de bir fırsat kapısı gibi duruyor.

Dijital medya tüketimi ve e-ticaretteki artış 2020’de hızlanmıştı zaten. Ancak 2021’de zirve yapacağı aşikar... E-Ticaret iyice hayatımıza girdi...

* Dördüncü alan da “Toplumsal Sorunlar”...

Biliyorsunuz dünyanın sonu su ve gıda sıkıntısı ile birlikte gelecek... 

İklim krizi artık çevreye zarar vermekle kalmayıp aynı zamanda siyasi, ekonomik ve sosyal istikrarı tehdit edecek boyuta da geldiği görülüyor... 

Gerek dünyada gerekse Türkiye’de insanların iklim krizi ve çevre sorunlarına karşı farkındalığı oldukça yükselmiş durumda.

Bunu pek çok araştırmada görüyoruz. İnsanlar hükümetlerden, devletlerden göremediği çabayı şirketlerden ve markalardan bekliyor. Üstelik sadece iklim krizi ya da çevre sorunları değil toplumsal meselelerin de sahiplenilmesini istiyorlar. 

Sivil Toplum Kuruluşları ile işbirliğinin de artmasını bekliyorum...

Bu yıl şirketlerin bir kısmının Ar-Ge’den inovasyona, iletişimden pazarlamaya tüm stratejilerinin merkezine bunu yerleştireceğini düşünüyorum. Samimiyet ve sahicilik kısmını ise yapılan projeler üzerinden sorgulayabiliriz. Zamanla anlayacağız.

2021’de daha fazla markanın doğaya dönüş, iyilik ve dayanışma hareketinin içerisinde olacağına şahitlik edeceğiz... 

İyi haftalar...

 

 

Bu yazı toplam 49 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU