Günün Tarihi:2 Nisan 2020

Yerli Otomobil ve sonrası...27 Ocak 2020 , Pazartesi


Murat Kaba

Geçen haftalarda da yazmıştım....

Türkiye’nin üretmek için yola çıktığı bu otomobili sadece “bir otomobil üretimi” olarak görmeyelim.

Elektrikli bu yerli otomobilin 2022'de seri üretime geçmesi planlanıyor. 

Yerli elektrikli otomobil fabrikası Bursa'da kurulacak ve yatırım tutarı 22 milyar TL olacak. Sıfırdan kurulacak tesis için hükümet proje bazlı teşvikler verecek.

Bu teşvikler Gümrük Vergisi muafiyeti, Katma Değer Vergisi istisnası, yüzde 100 vergi indirimi, azami tutar sınırı olmaksızın 10 yıllık sigorta primi işveren hissesi desteği, 10 yıllık Gelir Vergisi stopajı desteği, azami 360 milyon liralık nitelikli personel desteği, faiz ve kar payı desteği ile yatırım yeri tahsisi ve alım garantisi olacak.

Yatırımın süresi ise başlangıç tarihi olan 30 Ekim 2019'dan itibaren 13 yıl olarak belirlenirken, 5 modelde 175 bin adetlik üretim planlanıyor. Hükümet ise, 2035 yılına kadar kamu için toplamda 30 bin araçlık alım garantisi verecek.

Fabrikada doğrudan 4 bin 323 kişi istihdam edilecek.

Benim dikkat çekmek istediğim en önemli konu Elektrikli, fikri ve sınai mülkiyet haklarının tamamen Türkiye’nin Otomobil Girişimi Grubu’na ait olmasıdır.

İşin en mühim tarafı ve gelecek vaad eden yanı budur:Yerli otomobil

Yerli otomobil ile birlikte kurulacak yeni tesisler, Türkiye’nin otomotiv endüstrisindeki küresel değişimi de yakalamasını sağlayacak.Türkiye’ye yeni

Türkiye’ye yeni nesil araçların üretilebildiği bir platform kazandırılmış olacak.

Bursa, Türkiye otomotiv eko sisteminin merkezi konumunda yer alıyor. Otomotiv üretimi için nitelikli ve yetişmiş insan gücü Bursa’da var.

Türkiye zaten yıllardır büyük firmaların üretim üssü durumunda.

Dev firmalar var Türkiye’de üretim yapan...

Ford, Mercedes, Renault, Toyota, Hyundai ve Fiat gibi dünya devi otomotiv üreticileri bugün itibariyle Türkiye’de yılda yaklaşık 1,5 milyon adet otomobil üretiyor ve ortalama 30 milyar dolarlık ihracat geliri elde ediliyor.

Son 50 yılda özellikle Türkiye’de "yan sanayi" olarak adlandırılan otomotiv tedarik sanayisi de bizim için büyük bir alt yapı… Bugün dünya genelinde Türk otomotiv şirketlerinin 150'ye yakın fabrikası bulunuyor ve bu şirketler dünyanın bilinen tüm büyük markaları için parça ve sistem üretimi yapıyorlar.

Yerli otomobil ile birlikte kurulacak yeni tesisler, Türkiye’nin otomotiv endüstrisindeki küresel değişimi de yakalamasını sağlayacak. Otomotiv sektörü dönüşüm yaşıyor

Peki Türkiye’nin ilk yerli elektrikli otomobilinin yurt içi ve yurtdışında başarı şansı ne?

Son dönemde teknolojide yaşanan gelişmeler Apple, Google, Amazon, gibi dev şirketlerin otomotiv sektörüne girmesi sonucunu doğururken, bu yenilik karşısında önlem almak isteyen geleneksel üreticiler de birleşme yoluna gidiyor.

Bunun son örneği, İtalyan-Amerikan ortaklığıyla Fiat Chrysler ile Fransız PSA'nın 50 milyar dolarlık birleşmesi oldu. Birleşme sonucu ortaya çıkan grubun Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi ve Toyota'nın ardından otomotiv sektöründe dördüncü sıraya yükselmesi ve yılda 8,7 milyon araç satması bekleniyor.

Dolayısıyla böyle zorlu bir konjonktürde Türkiye’nin kendi ürettiği elektrikli aracıyla dünya pastasından pay alması çok kısa vadede olmasa da 22 milyar TL’lik bu dev yatırımın kalıcı olabilmesi için açıklanan yıllık 175 bin adetlik satışın altına düşmemesi için bu noktada iç pazar öne çıkıyor. Özellikle iç pazarda yerli otonun cazibesinin artırılması gerekiyor.

Yerli otomobilin özellikle iç pazarda tercih edilebilmesi için ise kamu alımları dışında vatandaşların da alım gücüne de hitap etmesi icap ediyor. Bu noktada elektrikli araçlara uygulanacak bir “sıfır vergi” uygulaması talebi arttırmaya yardımcı olacaktır…

Evet

Türkiye’nin bu projesi "sadece otomobil üretmek” olmadığı için bu alandaki güncel teknolojileri yakalama şansımız olacak. Yurt içinde de yurt dışında da şansımız yüksek. 

Başaracağız...

 

Bu yazı toplam 169 defa okundu.
UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİGÜN GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

 

 

 

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara

Site İçi Arama

 


 

 

 

 

SAKARYASPOR PUAN DURUMU